Rencana

Bersatu pertahankan Perlembagaan Persekutuan

Rakyat Malaysia patut bersatu mempertahankan Perlembagaan Persekutuan bagi melestarikan karakter dan identiti Merdeka, di mana negara telah dibina di atas asas kedaulatan undang-undang.

Perlembagaan persekutuan telah memperuntukkan kedaulatan undang-undang melalui prinsip pemisahan kuasa dengan mewujudkan tiga institusi Parlimen, Eksekutif dan Kehakiman.

Jika ada sebarang perubahan, Perlembagaan Persekutuan mesti dipinda dengan majoriti dua-pertiga. Sepanjang 59 tahun lalu, pihak Eksekutif telah memusatkan kuasanya, terutamanya pada batang tubuh Perdana Menteri, dengan menggunakan majoriti yang ada untuk meminda Perlembagaan sesuka hatinya.

Kedua-dua institusi Parlimen dan Kehakiman telah diletakkan di bawah Eksekutif ketika Presiden atau Ketua Hakim badan kehakiman dipecat dan Parlimen dilemahkan sekadar menjadi ‘rubber-stamp’ bagi membolehkan kebebasan dan hak asasi diinjak dan dilanggar.

Bagaimana keras pun kita membantah penghakisan hak asasi,  sekurang-kurangnya bentuk Perlembagaan Persekutuan masih dijaga apabila undang-undang menindas diluluskan melalui pindaan perlembagaan dengan majoriti dua-pertiga. Namun sejak BN kehilangan majoriti dua-pertiga pada pilihanraya umum 2008, ia telah bertindak memilih jalan yang bercanggah dengan Perlembagaan untuk meluluskan undang-undang yang tidak berperlembagaan dengan tanpa majoriti dua-pertiga tetapi sebagai undang-undang biasa dengan majoriti mudah.

Akta Majlis Keselamatan Negara adalah contoh di mana kuasa Raja-raja di bawah Parlimen dihapuskan  dengan meluluskannya sebagai undang-undang biasa dengan majoriti mudah. Akta MKN sepatutnya diluluskan sebagai pindaan kepada Perlembagaan Persekutuan.

Sama juga, cadangan rang undang-undang ‘ala-hudud’ oleh PAS, dengan sokongan penuh daripada UMNO dan BN, sewajarnya dibentangkan sebagai pindaan perlembagaan yang memerlukan majoriti dua-pertiga dan tidak dilihat sebagai undang-undang biasa yang memerlukan majoriti mudah. Semua parti komponen BN telah meninggalkan tanggungjawab asas masing-masing dan mengkhianati kepercayaan rakyat, dengan terus menyokong UMNP, biarpun UMNO terus melakukan tindakan yang tidak berperlembagaan itu.

Tidak hairanlah kenapa skandal rasuah antarabangsa seperti 1MDB boleh disokong oleh menteri-menteri BN ini yang tidak berfikir dua kali sebelum menggadaikan hak anak-anak kita. Menteri BN sanggup menjahanamkan masa depan negara demi keistimewaan yang diterima dengan jawatan mereka. Hanya rakyat biasa lah yang akan mampu menyelamatkan negara ini, supaya anak-cucu kita dapat hidup dalam negara yang kita terus kenali sebagai Malaysia – bebas daripada rasuah dan penindasan dan bebas untuk semua rakyat Malaysia, tidak kira di Semenanjung, Sabah atau Sarawak.

*Perutusan Hari Kebangsaan ke-59 Setiausaha Agung DAP