Berita

Polis dinasihat jangan ganggu aktivis, siasat sindiket jual bayi di Facebook

KUALA LUMPUR, 26 NOV: Pihak berkuasa digesa menyiasat secara menyeluruh dan menangkap dalang di sebalik aktiviti pemerdagangan bayi yang semakin berleluasa di Malaysia susulan pendedahan media antarabangsa mengenai jenayah itu baru-baru ini.

Al-Jazeera melalui program 101 East pada Khamis lepas menayangkan dokumentari berkaitan jenayah itu yang antara lain memaparkan bagaimana bayi dijual dengan mudah di laman sosial, Facebook dengan terdapat dakwaan penglibatan pihak berkuasa membantu sindiket.

Adun Damansara Utama, Yeo Bee Yin dalam satu kenyataan hari ini berkata, Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar harus memandang serius isu berkenaan dengan mengambil tindakan pantas menyiasat dan menangkap sindiket yang terlibat dalam aktiviti berkenaan.

“Daripada menahan (Pengerusi BERSIH 2.0) Maria Chin Abdullah dan kerap mengganggu aktivis hak asasi manusia, adalah lebih baik Ketua Polis Negara menggunakan lebih banyak masa dan tenaga pasukannya dengan membanteras jenayah seperti ini.

al-jazeera

Foto: Al Jazeera English Youtube

“Apatah lagi, daripada menyiasat pemimpin pembangkang, aktivis dan rakyat berdasarkan status Facebook atau tweet mereka, polis perlu menyiasat mereka yang dengan berani menjual bayi di Facebook seperti yang didedahkan dokumentari berkenaan,” katanya.

Berdasarkan dokumentari itu juga, menurut Bee Yin, adalah jelas bahawa aktiviti pemerdagangan bayi itu tidak akan berjalan dengan lancar tanpa bantuan sesetengah pegawai kerajaan yang korup dari pihak polis dan Jabatan Pendaftaran Negara.

“Mereka yang direkodkan dalam dokumentari itu melalui kamera tersembunyi acapkali memberitahu bahawa mereka memberi rasuah kepada pegawai kerajaan.

“Justeru, kami menggesa agar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dengan pantas menyiasat perkara itu dan membawa pegawai yang terlibat ke muka pengadilan,” ujarnya.

Selain itu, katanya, kerajaan harus memainkan peranan dengan memudahkan prosedur berhubung pengambilan anak angkat bagi memastikan pasangan yang benar-benar memerlukan anak, tidak terjebak dengan aktiviti pembelian bayi melalui sindiket.

Malah katanya, bayi yang dijual melalui sindiket itu dibimbangi turut dibeli oleh pedofilia dan sindiket peminta sedekah bagi menggerakan ‘perniagaan’ mereka.

“Kami ingin mengingatkan bahawa Putrajaya telah memeterai perjanjian di Konvensyen Bangsa-bangsa Bersatu berkaitan Hak Kanak-kanak. Hak kanak-kanak untuk hidup dan diberi perlindungan daripada dieksploitasi telah jelas dicemari dengan aktiviti jual-beli bayi.

“Oleh itu, kerajaan harus menghormati hak itu dan bertindak mengatasinya dengan segera,” tegas Bee Yin yang juga Ahli Jawatankuasa DAP Selangor. – Roketkini.com