Berita

Projek naik taraf tadahan banjir Pulau Pinang mula pertengahan 2017

GEORGE TOWN, 5 JAN: Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) akan memulakan projek menaiktaraf sistem saliran dan tadahan banjir berkeluasan 278.7 ekar pertengahan tahun ini.

Jabatan Kejuruteraan (MBPP) berkata, kajian dan rekabentuk projek tersebut sudah pun berada dalam fasa akhir.

“Bagi menangani dan menguruskan masalah di kawasan yang sering dilanda banjir dalam kawasan tadahan S10, pihak Majlis telah melantik perunding untuk menjalankan kajian dan seterusnya mereka bentuk dan menaiktaraf sistem saliran di dalam kawasan S10.

“Pada masa sekarang, kajian dan rekabentuk tersebut adalah di dalam fasa akhir dan dijangka kerja naik taraf sistem saliran di dalam kawasan tadahan S10 akan dapat dimulakan pada pertengahan tahun 2017,” kata MBPP dalam satu kenyataan media.

Lokasi bagi kawasan tadahan S10 tersebut meliputi sekitar Jalan Phee Choon, Lebuh Dicken, sebahagian Jalan Transfer Jalan Kedah, Jalan Dr. Lim Chwee Leong, Jalan Pintal Tali, Lebuh Carnarvon, Lebuh Chulia, Lebuh Cintra, Lebuh Kimberley, Lebuh Teik Soon, Lorong Stewart, Lebuh Pasar dan Jalan Magazine.

Pada 3 Januari lalu, kejadian banjir kilat di beberapa kawasan tersebut mencatatkan bacaan 45 milimeter (mm) dalam tempoh satu jam di Stesen Sungai Pinang dan bacaan 56 mm dalam tempoh 15 minit di Stesen Bukit Bendera.

Selain itu, projek tebatan banjir yang dijalankan di Jalan Transfer dari Jalan Hutton hingga Jalan Sultan Ahmad Shah dan seterusnya pengaliran ke laut juga adalah sebahagian daripada langkah penebatan banjir.

Ia adalah usaha berterusan MBPP untuk menguruskan banjir kilat di dalam kawasan Bandaraya George Town.

“Okjektif utama projek ini adalah untuk menyelesaikan masalah banjir di dalam kawasan tadahan yang dikenali sebagai N6 yang mana kawasan tadahan seluas 84.3 ini ekar,”

Kawasan N6 meliputi sekitar Jalan Hutton, sebahagian Jalan Transfer, Jalan Argyll, Jalan Sri Bahari, Jalan Dato Koyah, Jalan Ariffin, Lorong Amoy dan Lebuh Clarke yang sering dilanda banjir kilat akibat hujan lebat dan kesan air pasang. –Roketkini.com