Berita

Kerjasama PAS-UMNO tidak perlu diselindung lagi

MENTAKAB, 14 MAC: Satu rakaman video tular di media sosial baru-baru ini mengenai kemungkinan kerjasama antara PAS dan UMNO.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dirakamkan berucap mengenai pembahagian negeri antara parti Islam itu dan UMNO.

“Terengganu, Kelantan, Kedah, Perak, Selangor. Biar PAS memimpin. Negeri lain UMNO nak lagi biarkan dia. Biarkan dia,” ujar Hadi Awang dalam rakaman video berkenaan.

Difahamkan ucapan itu dibuat di dalam satu majlis pelancaran jentera pilihan raya PAS di Alor Limbat dekat Marang.

Bagaimanapun, Naib Presidennya, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah seperti dilaporkan Malaysiakini semalam menegaskan bahawa PAS tetap menolak kerjasama politik dengan UMNO.

“Jika hal berkaitan kepentingan negara, Islam dan semua rakyat, memang kita akan bekerjasama tetapi ia hanya antara kerajaan, tiada kerjasama politik,” katanya dipetik laman portal berita berkenaan.

Mengulas mengenai perkara itu, Ketua Pembangkang DUN Pahang, Tengku Zulpuri Shah Raja Puji berkata, ucapan itu jelas membuktikan bahawa terdapat kerjasama erat antara PAS dan UMNO.

“Negeri yang disebutkan oleh Presiden PAS itu adalah negeri-negeri yang mempunyai penduduk orang Melayu teramai, manakala negeri yang bercampur mereka mahu lepaskan kepada UMNO-Barisan Nasional (BN),” jelasnya kepada Roketkini.

Menurut Tengku Zulpuri yang juga Adun Mentakab, tindakan PAS yang tetap mahu bekerjasama dengan UMNO itu adalah bukti jelas bahawa parti Islam itu hanya mementingkan kelangsungan (survival) dan kepentingan politik tanpa memikirkan kepentingan rakyat.

“Sesetengah pemimpin mereka (PAS) tidak bersandarkan kepada isu-isu besar yang melanda negara seperti rasuah, penyelewengan kuasa, seperti 1MDB, Tabung Haji, Felda dan MARA (Majlis Amanah Rakyat),” katanya.

Malah, katanya yang juga Naib Pengerusi DAP Pahang, kecelaruan yang ditunjukkan kedua-dua pemimpin PAS itu membuktikan bahawa parti itu berpecah kepada beberapa kelompok yang bergerak dengan agenda yang tersendiri.

“Daripada ucapan itu jelas bahawa PAS kini terbahagi kepada tiga kumpulan yang nyata, satu mahu bekerjasama dengan UMNO, satu lagi masih sayangkan Pakatan Rakyat.

“Manakala yang lagi satu lagi mahu bersendirian dan kerjasama dengan PKR dan Bersatu tanpa adanya DAP dan Amanah,” katanya.

Namun, katanya, ia berbeza dengan kerjasama antara Pakatan Harapan dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang jelas dalam matlamatnya untuk mengembalikan maruah Malaysia yang tercalar dengan gelaran kleptokrasi ekoran pelbagai skandal yang melanda negara.

“Ini menunjukkan bahawa Pakatan Harapan-Bersatu mahu memperjuangkan hak rakyat, yang dicuri melalui pelbagai penyelewengan UMNO-BN,” tegasnya. – Roketkini.com