Berita

Batal kelayakan ADUN Pujut tidak demokratik, nafi suara rakyat

KUCHING, 12 MEI: Tindakan membatalkan kelayakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pujut, Ting Tiong Choon melalui pengundian dalam DUN Sarawak adalah tidak demokratik kata Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen.

Selain itu, ia juga merupakan penafian kerajaan BN Sarawak terhadap suara rakyat yang memilih wakil mereka melalui pilihan raya lalu.

“BN jelas telah hilang pertimbangan terhadap pilihan rakyat, gagal mempertimbangkan keputusan hakim sebelum ini dan bertindak sewenang-wenang menggunakan undi majoriti (DUN) untuk menyingkirkan wakil rakyat yang dipilih,” katanya dalam sidang media sebentar tadi.

Kelayakan Adun Pujut, Ting Tiong Choon sebagai wakil rakyat telah dibatalkan akibat usul yang ditentukan melalui pengundian menyaksikan sokongan majoriti 70 wakil rakyat manakala 10 membantah.

Ia ekoran isu kerakyatan Australia yang pernah diperolehinya sewaktu berhijrah ke negara itu sebelum ini.

Bagaimanapun, Ting berkata beliau tidak pernah hilang kerakyatan negara ini dan telah menyerahkan semula kerakyatan Australia itu setelah kembali ke Malaysia melalui Talent Corporation Malaysia (TalentCorp).

“Dalam kes ini kita dapat melihat ada peruntukan dalam Perlembagaan yang tidak jelas terhadap penyerahan balik kerakyatan asing secara sukarela. Perkara ini perlu di timbang dan dirujuk ke mahkamah,” ujar Chong.

Keputusan DUN Sarawak membatalkan kelayakan Ting sekaligus menyebabkan kerusi DUN Pujut kosong.

“Ini menyebabkan akan adanya pilihan raya kecil di Pujut. Saya percaya rakyat Pujut tidak boleh menerima penindasan seperti ini oleh BN,” katanya lagi.

Keputusan Pilihan Raya Sarawak 2016 lalu menyaksikan DUN Pujut dimenangi oleh DAP yang memperoleh 8,899 dengan majoriti 1,759 undi menewaskan calon BN, Datuk Hii King Chiong (7,140 undi); calon Bebas, Fong Pau Teck (375 undi) dan calon PAS, Jofri Jarainee (513 undi). – Roketkini.com