Berita

PAS patut lawan kerja jahat rasuah, bukan DAP – V. Ganabatirau

SHAH ALAM, 16 MEI: PAS tidak perlu memberi pelbagai alasan untuk kekal dalam kerajaan negeri Selangor dengan dakwaan mengarut kononnya untuk memastikan DAP tidak melakukan ‘kerja jahat’.

Sebaliknya, PAS sepatutnya menentang ‘kerja jahat’ rasuah UMNO yang telah menjadikan Malaysia sebagai ‘negara kleptokrasi’ dan bukan dengan membuat dakwaan semberono untuk memburuk-burukkan DAP.

“Apa ‘kerja jahat’ yang dilakukan DAP sehingga PAS tidak mahu melepaskan jawatan tersebut?” soal Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kemiskinan, Kerajaan Prihatin Dan Pekerja Ladang, Ganabatirau Veraman seperti dilapor Malaysiakini.

Beliau merujuk kepada kenyataan Pesuruhjaya PAS Selangor, Sallehen Mukhyi bahawa PAS perlu kekal dalam kerajaan negeri Selangor untuk memastikan DAP tidak melakukan ‘kerja jahat’.

“Mengenai kenyataan Sallehen bahawa, beliau mahu memastikan DAP tidak buat kerja jahat, saya tidak tahu apa kerja jahat yang dimaksudkan PAS itu.

“Kenyataannya itu benar-benar provokatif. Apa kerja-kerja jahat yang pernah kami lakukan di negara ini? Sila senaraikannya dan bandingkan dengan apa yang UMNO lakukan,” kata beliau.

Sebaliknya, ADUN Kota Alam Shah itu berkata PAS dan UMNO yang dilihat semakin mesra itu semakin kurang berminat untuk menyuarakan kebimbangan rakyat terhadap isu penyelewengan seperti skandal 1MDB, FELDA, Tabung Haji dan sebagainya.

“Mengapa mereka tidak berminat dengan isu-isu ini? Mengapa DAP menjadi sasaran?” soalnya lagi.

“PAS tak perlu cari alasan untuk kekal dalam kerajaan negeri kerana mereka mahu menikmati bukan sahaja kuasa eksekutif tetapi juga mahukan jawatan ahli majlis dan jawatan lain dalam syarikat berkaitan kerajaan negeri (GLC),” katanya lagi. –Roketkini.com