Berita

Pembalakan kawasan air terjun Dakota, kerajaan PAS berbohong?

GUA MUSANG, 1 JUN: Apa yang cuba disembunyikan kerajaan PAS Kelantan apabila sebelum ini menafikan pemberian lesen pembalakan di kawasan air terjun Dakota sedangkan tinjauan terkini menunjukkan sebaliknya?

Tinjauan yang dilakukan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) BUMI, KUASA dan Impian Kelantan ke kawasan tersebut pada 24 Mei baru-baru ini mendapati wujudnya aktiviti pembalakan yang merosakkan alam sekitar dan keindahan kawasan itu.

Menurut aktivis Impian Kelantan, Mohd Fauzi Mohd Azmi, berdasarkan tinjauan darat dan udara menggunakan drone, kawasan Air Terjun Dakota telah berubah dari kunjungan terdahulu enam bulan lalu.

Mohd Fauzi Mohd Azmi

“Selepas kunjungan kami enam bulan lalu, kami membangkitkan isu aktiviti pembalakan yang berlaku di kawasan Air Terjun Dakota tetapi ianya dinafikan oleh kerajaan negeri Kelantan dengan mengatakan bahawa tiada lesen membalak diluluskan oleh kerajaan negeri.

“Pihak Pemuda PAS Kelantan pula menyebut bahawa memang ada permohonan untuk membalak dikemukakan oleh pihak syarikat untuk membalak dikawasan Air Terjun Dakota, tetapi atas inisiatif dan nasihat mereka, permohonan tersebut tidak diluluskan,” katanya dalam kenyataan.

Bagaimanapun, segala ‘temberang’ kerjaaan PAS Kelantan kononnya tidak akan memberikan lesen untuk membalak di kawasan tersebut akhirnya terbongkar.

Azmi berkata, perbualan mereka (rombongan NGO) dengan pekerja kongsi balak berhampiran Air Terjun Dakota yang terletak sekitar 100 meter dari kawasan itu mendedahkan sebaliknya.

“Pekerja kongsi balak tersebut menjelaskan bahawa Lesen membalak (selektif) telah dikeluarkan dan keluasannya ialah sebanyak 500 ekar.

“Lokasi kawasan diluluskan ialah sekitar Air Terjun Dakota dan ianya akan diselesaikan dalam masa tiga bulan dari sekarang,” jelas Fauzi.

Sewaktu kunjungan itu, beliau berkata terdapat dua jentera berat giat membuka dan membersihkan laluan lori balak yang bakal digunakan (rujuk Video Rakaman dari udara sekitar Air Terjun Dakota sehingga ke Kongsi Balak).

“Laluan lori balak lama yang merintangi aliran Air Terjun Dakota telah dibersihkan dan malang sekali laluan baru dengan jelas dapat dilihat dialih lebih dekat dengan kolam dihadapan Air Terjun Dakota.

“Ini bermakna Lori Balak bakal melalui terus diatas sungai tanpa jambatan dan pastinya akan memusnahkan aliran air dari air terjun dakota ke Sungai Puian sedikit demi sedikit.

“Apa pula penjelasan Kerajaan Negeri Kelantan selepas ini?” soalnya.

Isu pembalakan di kawasan Air Terjun Dakota pernah disiarkan Roketkini pada 16 Oktober 2016 lalu sewaktu berlakunya kekecohan melibatkan pembalakan di Gua Musang melibatkan sekumpulan samseng pembalak dengan penduduk Orang Asli Temiar di sini. –Roketkini.com