Rencana

Jika ekonomi berkembang, kenapa fakir miskin meningkat?

Mimbar Jumaat di Selangor hari ini memaklumkan bahawa jumlah fakir miskin negeri itu naik akibat peningkatan kos sara hidup.

Selain kos sara hidup, peningkatan jumlah fakir miskin itu juga disebabkan berlakunya pemberhentian kakitangan secara beramai-ramai oleh majikan yang mahu menurunkan kos operasi.

Ekoran situasi itu, jumlah asnaf dan fakir miskin di Selangor mencatatkan peningkatan sebanyak 2,207 keluarga yang direkodkan pada tahun 2016 menjadikannya berjumlah 46,500 berbanding sebelumnya.

Apa yang pasti, angka-angka itu sudah tentu mengecewakan kita seolah-olah pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak awal tahun lalu mengenai pertumbuhan ekonomi yang dijangka berkembang sebanyak 4.5 hingga 5 peratus tidak memberi kesan kepada rakyat biasa khususnya kelas pekerja.

Ia diikuti dengan laporan-laporan media April lalu mengenai jumlah eksport negara yang dicatatkan pada Februari sebanyak RM71.77 bilion dengan peningkatan 26.5 peratus berbanding tahun lepas.

Sebagai rakyat biasa, kita tentu berbangga dengan pengumuman-pengumuman ekonomi negara yang berkembangan ini.

Tetapi, jauh di suatu sudut, realiti kehidupan rakyat Malaysia nampaknya makin terbeban dengan peningkatan kos sara hidup dan risiko pemberhentian kerja.

Tambahan pula, dalam masa yang sama, kita terus terpaksa menanggung pelbagai beban hutang piutang, termasuk cukai GST enam peratus, dan ‘hutang-piutang kerajaan’ yang lain.

Bayangkan jika semakin ramai rakyat Malaysia menjadi fakir miskin, bayangkan semakin ramai yang diberhentikan kerja, bagaimana hendak dibayar segala hutang kenderaan, rumah, pinjaman pendidikan itu? Ah Long pun akan takut nak beri hutang apatah lagi bank.

Maka, timbul satu persoalan lain, apa dan ke mana segala ‘pencapaian’ ekonomi yang dibangga-banggakan kerajaan sebelum ini? Kenapa kejayaan itu macam tak sampai kepada kita di bawah?

Abang Noor – Apa kerajaan buat dengan duit-duit kita?