Berita

Biar pengguna tentukan sama ada MRT bertaraf dunia, Najib tak perlu syok sendiri

KUALA LUMPUR, 18 JUL: Pengguna yang sepatutnya menentukan sama ada sistem Transit Aliran Massa (MRT) yang dilancarkan kerajaan semalam, benar-benar setanding negara maju lain seperti yang digembar-gemburkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Justeru, Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng berkata, pihak berkaitan dicadangkan untuk melaksanakan tinjauan secara bulanan atau tahunan bagi mengenal pasti tahap kepuasan sebenar pelanggan terhadap perkhidmatan sistem tersebut.

“Biar pengguna sendiri yang menentukan sama ada ia (MRT) benar-benar satu sistem pengangkutan yang terbaik atau tidak,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Najib seperti dilaporkan media semasa pelancaran MRT laluan Sungai Buloh-Kajang, semalam, mendakwa perkhidmatan MRT di Malaysia adalah lebih baik daripada negara maju lain berdasarkan komen yang diterimanya.

Lip Eng yang juga Setiausaha DAP Wilayah Persekutuan bagaimanapun mempersoalkan apakah asas yang digunakan Najib untuk membuat perbandingan tersebut.

“Siapakah individu atau pakar yang dirujuk Najib sehingga ada pendapat yang mengatakan bahawa MRT kita lebih baik daripada New York, London, Hong Kong dan Singapura?

“Mungkin Najib minta pandangan (Datin Seri) Rosmah (Mansor) sebelum pelancaran semalam agaknya?” katanya sinis.

Mengulas mengenai perkara berkaitan, Lip Eng berkata, syarikat perkhidmatan pengangkutan awam negara ini harus mencontohi syarikat perkhidmatan sama di negara maju lain dengan mengalakkan pengguna memilik pas bulanan yang mempunyai kelebihan seperti diskaun.

“(Di negara lain) diskaun diberikan kepada warga emas, pelajar, orang kelainan upaya dan pengguna di luar waktu tidak sibuk (off-peak),” katanya.

Katanya lagi, untuk mengalakkan orang ramai menggunakan MRT berbanding kenderaan persendirian, kerajaan seharusnya menawarkan pelbagai jenis pas perjalanan dengan potongan harga yang berbeza mengikut kategori termasuk pelancong asing.

“Mungkin dengan inisiatif tersebut Malaysia dapat menempa nama sebagai penyedia perkhidmatan MRT dengan pas perjalanan yang termurah di dunia?” katanya. – Roketkini.com