Berita

Kit Siang kecewa Suu Kyi terus membisu isu Rohingnya

KUALA LUMPUR, 8 SEPT: Pemimpin de facto Myanmar, Aung San Suu Kyi digesa berhenti membisu di atas kekejaman dan kezaliman tentera Myanmar ke atas etnik Rohingya di pantai barat negara itu kata Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang.

“Aung San Suu Kyi mesti berhenti membisu, beliau mesti bersuara demi keadilan dan hak asasi manusia  dan menghentikan pembersihan etnik Rohingya di Myanmar,” katanya dalam kenyataan.

Menurut Ahli Parlimen Gelang Patah itu, sepanjang tempoh 15 dan 21 tahun pada 1989 ke 2010 sewaktu Suu Kyi menjadi tahanan politik, dirinya telah banyak mengeluarkan kenyataan media menyokong pembebasan serta perjuangannya demi demokrasi dan hak asasi manusia di Myanmar.

“Adalah amat mengecewakan bagi saya untuk melihat beliau terus membisu dan tidak bersuara bagi menghentikan keganasan dan pelanggaran hak asasi manusia yang berlaku ke atas masyarakat minoriti Rohingnya di Myanmar,” ujar Kit Siang.

Menurut Kit Siang, beliau menyokong penuh seruan seorang lagi pemenang anugerah keamanan Nobel, Desmond Tutu yang mengutus surat kepada Aung San Suu Kyi, menyeru supaya keganasan ke atas minority Rohingya dihentikan.

Aktivis anti-apartheid berusia 85 tahun itu berkata:

“Saya sudah berusia, kian menua dan telah dengan rasminya bersara; namun terpaksa melanggar janji untuk terus bersunyi daripada hal ehwal awam akibat rasa sedih yang bersangatan.

“Bertahun lamanya, ada sekeping gambar saudari di atas meja saya sebagai ingatan terhadap kezaliman dan pengorbanan yang saudari lalui demi rasa kasih dan cinta kepada rakyat Myanmar. Saudari menjadi simbol kebenaran.

“Tampilnya saudari ke lapangan khalayak mendamaikan kebimbangan kami tentang keganasan ke atas anggota kaum Rohingnya. Tetapi apa yang disebut orang sebagai ‘pembersihan etnik’ dan ‘pembunuhan beramai-ramai’ oleh yang lainnya, tetap berterusan – dan akhir-akhir ini kian menjadi-jadi.

“Adalah tidak sepadan bagi seorang simbol kebenaran, mengetuai negara sedemikian.

“Sekiranya harga yang dibayar oleh saudari untuk duduk di pejabat paling tinggi di Myanmar ialah supaya terus membisu, saya kira harga itu adalah terlalu mahal.” – Roketkini.com