Berita

MIC digesa jawab dakwaan campur tangan pindah guru di Melaka

MELAKA, 9 SEPT: MIC digesa supaya tampil menjelaskan dakwaan campur tangan seorang pemimpin berpangkat timbalan menteri daripada parti itu dalam isu pemindahan bekas guru besar Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Kubu, A. Asogan.

Pemindahan terbabit dipercayai berpunca daripada keengganan guru besar berkenaan membenarkan sekolah itu digunakan untuk program bermotifkan politik.

Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Ayer Keroh, Khoo Poay Tiong majoriti guru dan penjaga kurang senang dengan tindakan penukaran guru besar berkenaan secara tiba-tiba dan tidak mengikut prosedur sepatutnya.

“Asogan sebelum ini adalah pegawai Pejabat Pendidikan Negeri dan telah dilantik sebagai guru besar untuk lebih tiga tahun dan sekarang ditukar ke sekolah yang mempunyai populasi yang kecil.

“Beliau dikenali ramai sebagai guru besar contoh dan senang didekati,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Poay Tiong turut mempersoalkan sama ada ahli jawatankuasa persatuan ibu bapa dan guru (PIGB) sekolah berkenaan ada meminta bantuan daripada seorang pemimpin MIC berpangkat “Datuk” dalam mempengaruhi pertukaran Asogan.

Beliau sehubungan itu mendesak campur tangan Ketua Menteri Melaka dan menggesa supaya siasatan secara telus dan menyeluruh dilaksanakan bagi mengenal pasti punca sebenar di sebalik pertukaran yang mengundang kontroversi berkenaan.

“Saya juga meminta Jabatan Pendidikan Negeri Melaka untuk menyiasat pegawai atau Ketua Unit yang mempunyai hubungan rapat dengan ahli politik dan mengikut arahan ahli politik dan PIBG.

“Jabatan tersebut juga mesti menjawab kenapa guru besar di Alor Gajah yang memukul murid tetapi dia dibela oleh jabatan sebab tekanan dari pihak MIC tetapi menukar guru besar SJKT Kubu yang wibawa tanpa sebab munasabah.

“Jabatan juga mesti kemukakan bukti terhadap guru besar Asogan kononnya dia mempunyai aduan terhadap beliau,” tegas Setiausaha DAP Melaka itu. – Roketkini.com