Rencana

Selepas Kedai Rakyat 1Malaysia bungkus, projek apa pula bakal melingkup?

Sudah masuk minggu kedua Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) ‘bungkus’ akibat isu pengurusan dalaman apabila kontrak pengendalinya Mydin Mohamed Holdings Bhd (Mydin) ditamatkan – dikatakan Mydin menjual barang lebih mahal dari pasaran.

Akibat penamatan kontrak itu, sebanyak 185 buah KR1M seluruh negara terpaksa tutup kedai sementara waktu sebelum KR1M 2.0 dilancarkan tahun ini kata menteri.

KR1M merupakan projek yang diilhamkan sendiri oleh Perdana Menteri Najib Razak dan dilancarkan pada Jun 2011, dua tahun selepas Najib memperkenalkan gagasan 1Malaysia dan terdapat sekitar 250 barangan runcit dijual di KR1M.

Apabila KR1M ditutup dan proses pemulangan barang dijalankan, sudah tentu, ia akan melibatkan kos-kos tambahan seperti penyewaan terpaksa ditampung oleh kerajaan. Sudah tentulah juga kerajaan terpaksa pula menggagau duit lain untuk menanggung perbelanjaan itu.

Dan sudah tentu, kalaulah saya pengasas KR1M, saya akan rasa malu. Apa tidaknya, KR1M sebagai salah satu pesaing rangkaian kedai-kedai runcit seluruh Malaysia yang mendapat sokongan kerajaan sudah tutup kedai. Masa yang sama, rangkaian ‘kedai-kedai Aceh dan Bangladesh’ yang sedia ada terus maju.

Penutupan sementara KR1M tidak akan terhenti setakat ini. Ia juga bukalah hal antara Mydin dan KR1M semata-mata. Apa yang lebih penting, ia merupakan bukti kegagalan pengurusan produk-produk 1Malaysia Najib.

Persoalannya, adakah selepas ini produk-produk 1Malaysia yang lain seperti Program Transformasi Kedai Runcit (TUKAR), skim Perumahan rakyat 1Malaysia (PR1MA), Program Susu 1Malaysia (PS1M); Teksi Rakyat 1Malaysia (TR1Ma)  dan banyak lagi akan mengalami kegagalan?

Apa jadi dengan skim Menu Rakyat 1Malaysia yang digembar-gemburkan sebelum ini? Apa prestasinya, apa ceritanya?

Kita tidak mahu produk 1Malaysia yang kononnya mahu meringankan beban rakyat sekadar memenuhi keperluan penjenamaan semula BN – Najib.

Lebih menakutkan, gagasan 1Malaysia Najib yang didakwa sebagai pengukuh semangat perpaduan rakyat pelbagai kaum negara ini terus dibayangi kegagalan. – Roketkini.com