Berita

Pulau Pinang Bangkit: Kerajaan negeri umum program khas RM100 juta bantu mangsa banjir

GEORGE TOWN, 9 NOV: Kerajaan Negeri Pulau Pinang hari ini mengumumkan pelancaran program pasca-bencana “Pulau Pinang Bangkit” yang bernilai RM100 juta bagi membantu mangsa membina semula kehidupan mereka yang terjejas akibat banjir.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata, peruntukan itu akan disalurkan dalam empat bentuk yang melibatkan pemberian wang ehsan sebanyak RM500 secara sekali beri (one-off), diskaun bekalan air serta cukai pintu dan gantian dokumen kerajaan negeri yang rosak secara percuma.

Bagi pemberian wang eshan, katanya, sebanyak RM50 juta telah diperuntukkan dan dijangka akan memanfaatkan sekurang-kurangnya 100,00 isi keluarga termasuk para peniaga.

“Jumlah wang ini tidak termasuk wang derma oleh orang awam. Kerajaan negeri Pulau Pinang mengalu-alukan sebarang sumbangan wang.

“Semua sumbangan wang itu akan disalurkan sepenuhnya kepada mangsa banjir dalam bentuk projek-projek atau wang tunai,” katanya yang juga Ahli Parlimen Bagan di Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang.

Bagi mengurangkan beban kos penggunaan air bagi tujuan pembersihan, katanya, Perbadanan Bekalan Air (PBA) telah bersetuju untuk mengecualikan surcaj konservasi air bagi tempoh bayaran satu pusingan sepanjang dua bulan bagi pengguna domestik.

“Diskaun air sebanyak 50 peratus juga akan diberikan kepada pengguna domestik. Bagi pengguna komersil, PBA akan memberikan diskaun 25 peratus. Ini akan melibatkan penjimatan sebanyak RM10 juta,” ujarnya.

Selain itu, katanya yang juga Setiausaha Agung DAP, Majlis Bandaraya Pulau Pinang dan Majlis Perbandaran Seberang Perai akan memberikan diskaun cukai pintu sebanyak 10 peratus untuk semua jenis hartanah dengan keseluruhan jumlah bantuan dijangkakan mencecah RM40 juta.

Tambahnya, dokumen-dokumen kerajaan negeri milik mangsa, seperti geran tanah, yang rosak atau hilang akibat daripada banjir boleh diganti secara percuma.

“Keseluruhan langkah-langkah program Bangkit Pulau Pinang ini akan makan perbelanjaan RM100 juta,” ujarnya. – Roketkini.com