Berita

Guan Eng dan Ramasamy menang saman fitnah

Fitnah yang dilemparkan seorang anggota NGO terhadap dua pemimpin DAP ternyata tidak berasas apabila Mahkamah Tinggi Pulau Pinang hari ini memberikan kemenangan kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan timbalannya, P. Ramasamy.

Dengan keputusan itu, bekas penasihat kebangsaan Hindu Rights Action Force (Hindraf) N. Ganeson diarahkan membayar ganti rugi kepada Guan Eng dan Ramasamy sebanyak RM50,000 setiap seorang dan RM25,000 lagi untuk kos perbicaraan.

Menurut peguam plantif, Simon Murali, Ganeson gagal membuktikan tuduhan terhadap Guan Eng dan Ramasamy atas dakwaan kononnya menghantar beberapa samseng untuk menganggu mesyuarat yang dianjurkan NGO itu empat tahun lalu.

Sementara itu, Hakim yang mengadili kes berkenaan, Lim Chong Fong menegaskan meskipun Ganeson ada membuat laporan polis berhubung insiden berkenaan, kenyataan itu dilihat bertujuan hanya untuk memfitnah kedua-dua pemimpin terbabit.

“Hakim mendapati ada unsur tidak baik dalam kenyataannya itu, yang berniat untuk memfitnah mereka berdua, bukannya atas alasan kepentingan masyarakat.

“Laporan polis Ganeson diperakui. Tetapi, daripada menunggu polis menyiasat insiden itu, beliau telah membuat sidang media dan menuduh pihak plaintif,” kata Murali seperti dilaporkan The Malaysian Insight (TMI).

Sebelum ini, Guan Eng dan Ramasamy turut menyaman New Straits Times Press (NSTP) dan bekas wartawannya yang melaporkan kenyataan fitnah Ganeson berkenaan.

Keputusan Mahkamah Rayuan berpihak kepada Setiausaha Agung DAP dan Ahli Jawatankuasa DAP itu dan NSTP diarahkan membayar mereka sejumlah RM450,000 untuk kos dan ganti rugi. – Roketkini.com