Berita

Kerajaan Persekutuan masih belum serah janji bantuan banjir kepada Pulau Pinang

Kerajaan Negeri Pulau Pinang hari ini memaklumkan masih belum menerima apa-apa maklumbalas mengenai bantuan banjir sebanyak RM1 bilion dari Kerajaan Persekutuan seperti yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ketika meninjau keadaan di negeri itu 7 November lalu.

Menurut Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, kerajaan negeri berharap agar bantuan kewangan tersebut dapat diberikan kepada mangsa-mangsa banjir dan juga bagi melaksanakan projek Rancangan Tebatan Banjir (RTB).            

“Kerajaan Negeri sehingga kini masih lagi belum dimaklumkan akan keputusan Kerajaan Persekutuan sama ada peruntukan berjumlah RM1 bilion dapat diberi pertimbangan untuk dijalankan dengan segera.

“Di samping itu, Kerajaan Negeri juga memohon agar YAB Dato’ Sri dalam masa terdekat ini dapat menimbangkan kelulusan dan membuat pengumuman mengenai jumlah bantuan kewangan yang akan disalurkan kepada kesemua mangsa yang terlibat dengan banjir,” katanya dalam kenyataan.

Ketika lawatannya sebelum ini, Najib telah diberi taklimat oleh Setiausaha Kerajaan Negeri dan Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran Negeri (JPS) mengenai punca kejadian banjir serta jumlah mangsa yang dipindahkan termasuk cadangan bagi mengatasi punca kejadian banjir.

Pengarah JPS Negeri telah antara lain mencadangkan sebanyak 13 projek yang dianggarkan memerlukan peruntukan berjumlah RM1 bilion bagi menangani banjir di Pulau Pinang secara jangka masa panjang.

“Permohonan RM1 bilion tersebut adalah kurang daripada RM1.6 bilion yang telah pun diluluskan di bawah Rancangan Malaysia sebelum ini tetapi masih belum dibelanjakan oleh Kerajaan Persekutuan.

“Akhir sekali lagi saya bagi pihak Kerajaan Negeri merakamkan ucapan terima kasih di atas keprihatinan YAB Dato’ Sri dan berharap YAB Dato’ Sri dapat membuat pengumuman bantuan banjir yang berlaku pada 4-5 November 2017 dengan kadar segera,” katanya lagi.  – Roketkini.com