Berita

HARAPAN tidak rela seinci pun tanah Johor tergadai di bawah kerajaan UMNO

Sikap Menteri Besar Johor, Datuk Seri Khaled Nordin yang dilihat berlembut dengan pemilikan hartanah warganegara asing di negeri itu bakal mengundang padah kepada kedaulatan dan rakyat negeri itu.

Khaled seolah-olah cuba memandang ringan perkara terbabit apabila dilaporkan berkata projek Forest City yang merupakan pulau buatan berkeluasan 2,000 hektar hanyalah sekadar 0.01 peratus sahaja meliputi negeri Johor.

“Pakatan Harapan (PH) berasa amat kesal dengan kenyataan dikeluarkan oleh Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin yang menyatakan projek Forest City yang merupakan pulau buatan berkeluasan 2,000 hektar hanyalah sekadar 0.01 peratus sahaja meliputi negeri Johor.

“Jika dasar pembangunan tanah yang melarang hartanah pegangan bebas dihakmilikkan kepada warganegara asing pun dilanggar, apakah masih ada jaminan kedaulatan negeri dan negara kita akan terus selamat di kemudian hari?” kata HARAPAN Johor dalam kenyataan hari ini.

Kenyataan tersebut dikeluarkan oleh Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin (PPBM); Pengerusi HARAPAN Johor, Datuk Dr Shahruddin Md Salleh; Aminolhuda Hassan (AMANAH), Hassan Karim (PKR); Liew Chin Tong (DAP).

Menurut mereka, kenyataan Khaled itu jelas amat tidak bertanggungjawab, apatah lagi dikeluarkan orang nombor satu dalam pentadbiran kerajaan negeri.

“Ia seolah-olah satu pengkhianatan terhadap kedaulatan negeri ini. Pakatan Harapan teguh berpendirian bahawa tanah air ini 100 peratus adalah milik kita dan wajib dipertahankan. Tiada kompromi.

“Kita tidak rela walau seinci tanah pun di negeri ini tergadai kedaulatannya kepada warganegara asing,” kata kenyataan itu.

HARAPAN Johor berkata, alasan Khaled bahawa Forest City bertujuan melonjakkan pertumbuhan ekonomi Johor boleh dipertikai meski pun Johor tidak memiliki sumber asli seperti minyak dan gas.

“Namun Khaled harus melihat semula sejarah. Sejarah Johor Moden yang berasaskan pertanian telah menyaksikan lada hitam, gambir, getah dan kelapa sawit telah memakmurkan ekonomi Johor satu ketika dahulu.

“Melepaskan tanah milik Johor walau sekadar 0.01 peratus sekalipun ke tangan warganegara asing untuk mendapatkan sumber kewangan hanyalah menzahirkan kelemahan Khaled dan ‘team’ beliau mengurustadbir negeri dengan baik,” kata HARAPAN Johor.

Isu melihatkan hartanah di Johor kata mereka semakin parah di bawah pentadbiran Khaled dan UMNO.

“Apa yang terjadi baru-baru ini berkaitan penukaran status bumiputera kepada bukan bumiputera yang turut memalitkan nama Menteri Besar juga masih belum dijawab.

“Nampaknya Johor dibawah teraju UMNO BN kian parah. Ditambah dengan isu Forest City, apakah masih ada jaminan untuk masa depan lebih baik buat generasi anak cucu bangsa Johor?” kata mereka lagi. – Roketkini.com