Berita

Lebih baik bincang isu rakyat daripada soal calon PM

Pakatan Harapan (HARAPAN) perlu fokus merangka dasar serta tawaran yang ampuh bagi menumbangkan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum (PRU) akan datang daripada menghabiskan masa berbincang mengenai siapa yang layak menjadi Perdana Menteri.

Menyifatkan perbincangan itu sudah ‘meleret-leret’ sehingga ‘melebihi daripada apa yang perlu, pemimpin muda DAP berkata, ia juga mengalihkan tumpuan rakyat daripada isu sebenar iaitu tentang salah guna kuasa oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan BN.

“Perbincangan lebih membina berkaitan isu-isu dasar serta kerangka tawaran yang lebih ampuh oleh HARAPAN bagi mendepani kebejatan ekonomi yang dilakukan BN seharusnya diberikan keutamaan,” ujar mereka dalam kenyataan, hari ini.

Kenyataan itu mengulas kritikan orang ramai termasuk aktivis politik, badan bukan kerajaan (NGO) dan anak muda mengenai kemungkinan Pengerusi HARAPAN, Tun Dr Mahathir Mohamad dinamakan sebagai calon Perdana Menteri.

Menegaskan bahawa kepelbagaian pandangan perlu diraikan, pemimpin muda DAP bagaimanapun merasakan bahawa HARAPAN sudah tidak punya cukup masa untuk berbalah mengenai isu calon Perdana Menteri memandangkan PRU semakin hampir.

“Justeru itu, kami generasi muda dalam DAP ingin menzahirkan sikap serta pendirian kami untuk memberikan kepercayaan serta menyokong sepenuhnya apa juga keputusan pucuk pimpinan tertinggi DAP dan HARAPAN dalam menamakan calon Perdana Menteri.

“Asalkan ianya melalui proses perbincangan yang cukup matang dan masak dengan meletakkan agenda reformasi serta membela nasib rakyat di hadapan, kami akur dan akan berkerja ke arah menjayakannya,” kata mereka.

Mereka juga menyeru agar semua pihak menghalakan semula kompas perjuangan bagi membawa harapan rakyat yang mahu melihat Malaysia diselamatkan daripada pentadbiran buruk BN di bawah pimpinan Najib Razak.

“Pada masa yang sama, kita perlu sedar bahawa muafakat Pakatan Harapan sebagai alat kepada rakyat untuk menumbangkan rejim BN menerusi pilihan raya ke-14 ini mestilah diperkukuhkan,” ujar mereka.

Kenyataan itu dikeluarkan secara bersama oleh:

1. Sheikh Omar Ali – Penolong setiausaha Publisiti DAP Johor
2. Mahdzir Ibrahim – Pengarah Pendidikan Politik Dap Johor
3. Normiswary – Pengerusi Dap Subang Jaya
4. Young Syefura Othman – Penolong Setiausaha Wanita DAP Kebangsaan
5. Muhammad Shakir Ameer – Penolong Setiausaha Publisiti DAPSY Kebangsaan
6. Dyana Sofya – AJK DAPSY Kebangsaan
7. Syerleena Abdul Rashid – Penolong Setiausaha Publisiti Wanita DAP Kebangsaan
8. Mugheelan Sellathoray – Setiausaha DAPSY Klang
9. Lim Yi Wei – Naib Pengerusi DAPSY Petaling Jaya Utara / Setiausaha DAP Taman Mayang
10.Farhan Haziq bin Mohamed, Timbalan Pengerusi DAPSY Subang
11. Shukri bin Mokhtar –
Setiausaha Eksekutif Publisiti DAPSY Kebangsaan
12.Ahmad Irfan bin Hani -DAPSY Subang
13. Dr Kelvin Yii – Setiausaha DAPSY Sarawak
14. Edry Faizal – Pengerusi DAPSY Subang
15. Raja Ahmad Iskandar Fareez – Penolong Bendahari DAPSY Kebangsaan
16. Keristinah Philip – Bendahari Wanita DAP Johor