Berita

DAP gesa polis siasat video tular wanita diserang kerana tidak bertudung

GEORGE TOWN, 19 JAN: Satu laporan polis dibuat pemimpin DAP awal pagi ini di Balai Polis Jalan Patani, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Timur Laut dekat sini berhubung rakaman video yang tular menunjukkan seorang wanita ditampar dipercayai kerana tidak memakai tudung.

Penolong Setiausaha Wanita DAP Syerleena Abdul Rashid berkata, laporan berkenaan dibuat bagi menggesa polis segera menyiasat perkara itu.

“Kejadian ini tidak boleh dipandang rendah kerana menimbulkan kebimbangan orang ramai. Keganasan dalam kes ini amat jelas ditujukan terhadap wanita yang dianggap berbeza.

“Sikap misoginis dan patriarki sebegini telah membantutkan kemajuan negara dan menyebabkan masyarakat kita kian mundur,” katanya dalam kenyataan yang diedarkan kepada pemberita selepas membuat laporan tersebut.

Turut hadir menemani beliau adalah Ahli Parlimen Batu Kawan Kasthuri Patto dan Ahli Parlimen Bukit Gelugor Ramkarpal Singh.

Rakaman video yang tular sejak Jumaat lepas itu memaparkan seorang lelaki tempatan memarahi dan menampar seorang wanita yang dipercayai warga asing kerana tidak memakai tudung.

Kejadian itu difahamkan berlaku di Bukit Jambul, Pulau Pinang dan turut mendapat perhatian portal berita antarabangsa, Daily Mail. – Roketkini.com

[Menyusul lagi]