Berita

Pemindahan 298 pengundi Simpang Renggam ke Ayer Hitam timbulkan persoalan

Pengarah Pilihan Raya DAP Johor, Tan Hong Pin mempersoalkan kewajaran Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang memindahkan 298 pengundi dari Parlimen Simpang Renggam ke Parlimen Ayer Hitam.

Menurutnya, tindakan itu dilihat sebagai satu muslihat untuk memberi kemenangan kepada BN di Simpang Renggam.

“Kerajaan BN khasnya Liang Teck Meng selaku Ahli Parlimen Simpang Renggam wajib menjelaskan kepada seluruh rakyat Malaysia apakah udang di sebalik batu pembahagian ini?

“Adakah SPR menjalankan pembahagian ini atas arahan BN sebagai sesuatu muslihat untuk mempertahankan kemenangan mereka di P151 Simpang Renggam?” soalnya.

Akibat tindakan itu, 289 pemilih berdaftar di Jalan Sin Nam tersebut terpaksa mengharungi perjalanan sejauh 22.5 kilometer ke pusat mengundi mereka di Ayer Hitam yang mengambil masa sekurang-kurangnya 23 minit.

Hong Pin berkata, DAP Cawangan Simpang Renggam telah membantu sebahagian pemilih terbabit membetulkan kesilapan tersebut.

“Bagaimana pun, kesilapan ini tidak dapat diselesaikan sepenuhnya disebabkan keadaan serba kurang yang kami hadapi.

“Sebagai Ahli Parlimen Simpang Renggam, Liang tidak wajar lepas tangan dan perlu membetulkan kesilapan ini secepat mungkin,” katanya lagi.

Pada 29 April 2016, SPR katanya telah mewartakan pembahagian bahagian-bahagian pilihan raya Persekutuan dan Negeri menurut subseksyen 7(2) Akta Pilihan Raya 1958 (Akta 19).

“Seramai 139,384 pemilih dari seluruh negeri Johor terjejas di bawah pembahagian ini termasuk 298 pemilih di Jalan Sin Nam, Simpang Renggam yang telah dipindahkan untuk mengundi di Ayer Hitam yang terletak lebih 20km dari tempat kediaman mereka,” katanya lagi. – Roketkini.com