Berita

PM arah henti kutip GST, kadar sifar bermula 1 Jun

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad telah mengarahkan kerajaan supaya menghentikan kutipan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan menetapkan harga petrol.

“Arahan telah diberi supaya kita tidak kutip GST lagi, dan kita akan cuba bayar balik kepada mereka yang membuat tuntutan.”

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar di Yayasan Kepimpinan Perdana hari ini.

Mahathir pada masa yang sama berkata kerajaan tidak lagi mengamalkan pelarasan harga mingguan minyak seperti yang dilakukan oleh kerajaan sebelumnya.

“Tak ada naik turun (lagi), present state will stay (harga sekarang kekal), kalau ada tak cukup, kerajaan akan subsidi,” katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Kementerian Kewangan telah mengeluarkan kenyataan bahawa berkuatkuasa 1 Jun 2018, cukai GST yang dikenakan pada kadar 6% akan dikurangkan pada kadar 0%.

“Langkah pengenaan GST pada kadar sifar ini berkuatkuasa mulai 1 Jun 2018 dan terpakai di seluruh negara sehingga dimaklumkan kelak.

“Penetapan tersebut tidak meliputi barang dan perkhidmatan yang disenaraikan di Perintah Cukai Barang dan Perkhidmatan (Pembekalan Dikecualikan) 2014 yang kekal dikecualikan dari GST,” kata Kementerian Kewangan dalam kenyataan.

Kementerian juga mengingatkan bahawa peniaga perlu memastikan harga barang dan perkhidmatan yang ditetapkan mematuhi Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011 setiap masa.

Pemansuhan GST perlu dibawa ke Dewan Rakyat untuk mendapat kelulusan. – Roketkini.com

Kredit foto: Malay Mail