Berita

Akta berita palsu akan dimansuhkan – Gobind

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo, hari ini menegaskan bahawa Akta Antiberita Tidak Benar akan dimansuhkan.

Menurutnya, cadangan tersebut akan dibawa kepada Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad agar ia dapat dimansuhkan dengan segera.

“Saya ada satu senarai yang kami perlu kaji. Saya akan adakan sidang akhbar esok untuk beritahu secara khusus. Kita ada Akta Antiberita Tidak Benar. Sepertimana yang disebut dalam manifesto Pakatan Harapan, kami akan memansuhkannya.

“Kami akan tetapkan tempoh masa, 100 hari yang pertama kami harus menunaikan tetapi berapa banyak masa yang diperlukan saya akan bincangkan dengan pegawai-pegawai saya esok. Memang saya akan lakukan dan mula bertugas tepat 8.30 pagi esok,” katanya lapor Bernama.

Beliau berkata demikian kepada media selepas mengangkat sumpah jawatan dan taat setia serta sumpah simpan rahsia bersama 12 Menteri Kabinet di hadapan Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V dalam satu istiadat di Istana Negara.

Akta Antiberita Tidak Benar yang diwartakan pada 11 April lalu ketika Barisan Nasional (BN) berkuasa memperuntukkan hukuman penjara sehingga enam tahun dan denda maksimum RM500,000. – Roketkini.com