Berita

Agong seru kukuh perpaduan, sokong langkah kerajaan mansuh GST

Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V hari ini menyeru semua pihak agar memperkukuh perpaduan di kalangan rakyat berbilang kaum di negara ini selain berlapang dada dan tidak beremosi dengan menerima keputusan rakyat pada Pilihan Raya Umum ke-14 lalu.

Baginda menitahkan agar semua pihak mencari titik persamaan dan bukannya perbezaan dengan bekerjasama demi kesejahteraan rakyat dan negara.

“Justeru, semua pihak hendaklah akur dan berlapang dada, tidak emosional, tidak mewarnai pemikiran bermodal fitnah dan sentimen melulu, sempit dan tertutup. Pemikiran yang banyak dibentuk oleh media yang sarat dengan berita-berita sensasi dan spekulasi.

“Beta berharap semua pihak hendaklah berusaha melakukan penjernihan yang ikhlas dan sungguh-sungguh bagi mewujudkan perpaduan yang tulen dan murni,” titah baginda.

Agong turut menekankan agar segala pencapaian dan kejayaan yang dicapai sebelum ini dapat dipertingkatkan dengan kerjasama kukuh antara kerajaan dan pihak swasta khususnya untuk memperbaiki ekonomi rakyat yang masih terpinggir.

“Pembelaan terhadap ekonomi rakyat yang terpinggir tidak harus dilihat sebagai dasar diskriminasi perkauman, tetapi sebagai usaha menebus ketidakadilan sosial yang telah diwarisi sekian lama.

“Di persada antarabangsa, beta amat menyokong langkah-langkah yang diambil untuk terus memperkukuhkan kerjasama yang terjalin dengan negara-negara anggota ASEAN khususnya dan dunia amnya demi kesejahteraan rakyat dan negara,” kata baginda.

Baginda pada masa sama mengalu-alukan pendekatan kerajaan dalam menegakkan ketelusan, terutamanya dengan mendedahkan kedudukan kewangan negara yang sebenar serta mengkaji semula perbelanjaan, kos projek dan mengurus kewangan secara berhemat bagi menangani kos sara hidup.

“Beta menyokong langkah untuk memansuhkan GST, menstabilkan harga minyak dan memberikan bantuan sara hidup yang diharap dapat meringankan beban rakyat.

“Pada masa yang sama, beta menghargai sumbangan rakyat tanpa mengira agama, bangsa dan umur yang disalurkan kepada dana Tabung Harapan sebagai tanda prihatin terhadap negara,” titah baginda. –Roketkini.com