Berita

Kementerian komited bantu Orang Asli selesai masalah tanah adat

Timbalan Menteri Tanah, Air dan Sumber Asli Tengku Zulpuri Shah bin Raja Puji hari ini menyatakan komitmennya untuk mengatur pertemuan antara Jabatan Perhutanan Persekutuan bersama Kerajaan Kerajaan Kelantan bagi menyelesaikan isu pencerobohan wilayah adat Orang Asli yang terjejas di Gua Musang.

Menurutnya, perkara ini timbul ekoran kerajaan negeri masih belum mengiktiraf pewartaan tanah rizab Orang Asli sebagaimana di negeri-negeri lain dan akhirnya mengakibatkan berlakunya isu pertindihan pihak berkepentingan.

“Bagaimana pun kita harap isu ini dapat diselesaikan secara baik. Saya harap pimpinan negeri turun padang tengok apa yang berlaku. Jangan hantar ‘ofis boy’, ini masalah rakyat,” katanya kepada Roketkini.

Selain isu pewartaan tanah adat, Tengku Zul berkata pembalakan yang tidak mengikut Prosedur Operasi Standard (SOP) juga menyebabkan masyarakat Orang Asli dihimpit dengan masalah lain seperti kehilangan sumber air bersih, sumber makanan dan sebagainya.

“Kita tahu salah satu sumber pendapatan Kelantan adalah balak dan seumpamanya. Jadi, perlu ada pendekatan yang mesra alam.

“Kementerian akan membantu dari segi pematuhan mematuhi SOP macam mana nak keluarkan balak, prosedur nak potong balak. Peraturan ini juga perlu dipatuhi.

“Sebagai contoh, kalau pembalakan dilakukan, kena pastikan beberapa peraturan seperti tidak menghalang sungai, bukannya boleh tebang sebarangan dan merosakkan seluruh ekosistem,” katanya kepada Roketkini.

Berdasarkan tinjauan yang dilakukan di beberapa kawasan di Kelantan sebelum ini, beliau yang juga Ahli Parlimen Raub itu berkata pembalakan dilakukan tanpa mengambil kira zon penampan.

“Balak yang ditebang sampai tepi sungai contohnya akan menyebabkan tanah, lumpur masuk dalam sungai bila hujan dan mengeruhkan air.

“Kena tahu yang masyarakat Orang Asli bergantung pada sungai. Kehidupan mereka terjejas. Keadaan macam ini juga akan ganggu habitat hidupan hutan,” katanya lagi. – Roketkini.com