Berita

Gara-gara tak biasa jadi pembangkang, Umno mahu bentuk ‘kerajaan perpaduan’

Entah apa mimpinya, Umno tiba-tiba membuat ‘pengumuman’ mahu membentuk kerajaan perpaduan.

Idea itu dilontarkan Presiden Umno sendiri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menjelang penamaan calon Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson yang menyaksikan Datuk Seri Anwar Ibrahim mewakili Pakatan Harapan dan Perhimpunan Agung Umno (PAU).

“Kami terbuka (tubuh kerajaan perpaduan) sebelum atau selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim jadi Perdana Menteri.

“Perundingan dengan mana-mana parti tidak ada tempoh atau had masa kerana sesuatu keputusan memerlukan persetujuan sepenuhnya pihak satu lagi,” katanya lapor media.

Bagaimanapun, ‘tawaran’ Zahid itu ditolak oleh kepimpinan utama Pakatan Harapan sendiri.

Anwar selaku Penasihat PKR berkata, idea kerajaan perpaduan antara Umno dan mana-mana parti dalam Pakatan Harapan (PH) adalah tidak releven.

Tegasnya, perkara itu juga tidak pernah dibincang atau dicadangkan dan menegaskan bahawa komponen Pakatan Harapan kekal dengan parti gabungan sedia ada iaitu  PKR, DAP, Amanah, Warisan, PPBM.

“Keputusan kita dalam PH untuk membolehkan kita melonjakkan ekonomi, menyusun negara. Jadi tidak berbangkit cadangan lain, kita tidak bincang, keputusan kita kekal dengan PH.

“Tidak ada cadangan sedemikian (kerajaan perpaduan), bagi saya ia tidak relevan untuk dibincangkan. Kita komited dengan PH, tidak perlu apa-apa perbincangan,” katanya kepada media.

Beliau berkata demikian selepas majlis Wacana dan Pelancaran buku tulisan Sasterawan Negara Datuk Dr Anwar Ridhwan di Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM) semalam.

Dalam perkembangan berkaitan, Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata parti itu juga menolak pembentukan kerajaan perpaduan bersama Umno yang disifatkan tidak munasabah sama sekali.

“Faktanya, PH sudah menang majoriti di Parlimen dan sudah menubuhkan kerajaan manakala UMNO kalah walaupun mereka memiliki sejumlah kerusi di Parlimen.

“(Penubuhan kerajaan perpaduan) tidak munasabah sebab rakyat menolak UMNO dan mereka tidak mendapat kepercayaan rakyat lagi terutama dengan isu membabitkan rasuah dan salah guna kuasa,” lapor media selepas mempengerusikan mesyuarat pimpinan tertinggi BERSATU semalam.

Timbalan Pengerusi DAP, Gobind Singh Deo pula berkata, DAP tidak akan bekerjasama dengan Umno sama sekali.

“Itu apa yang Zahid sebut, tetapi setakat mana yang saya tahu dalam HARAPAN tidak ada sebarang keputusan dibuat mengenai perkara itu.

“Pada saya, saya boleh sebut bagi pihak DAP kita tidak akan bekerjasama dengan Umno sama sekali dan kita tidak akan bekerja dengan mereka.

“Saya rasa Dr Mahathir pun dah sebut dengan cukup jelas dan kita mendukung pendirian itu,” kata Gobind. – Roketkini.com