Berita

Menteri sambut demonstran, janji bawa isu gaji minimum ke perhatian Kabinet

Bilakah kali terakhir seorang menteri kerajaan keluar berhadapan demonstran? Lebih spesifik lagi, bilakah kali terakhir seorang Menteri Sumber Manusia keluar ke perkarangan parlimen dan menjemput demonstran masuk berbincang tentang tuntutan mereka?

Itulah yang terjadi sebentar tadi di Parlimen hari ini, apabila Menteri Sumber Manusia, M. Kula Segaran; keluar bersemuka dengan peserta protes gaji minimum, dan menyambut sendiri memorandum daripada wakil Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) serta pimpinan Parti Sosialis Malaysia.

Para demonstran menaikkan banting bantah gaji minimum RM1,050.

Kula yang juga Naib Pengerusi DAP Kebangsaan kemudian menjemput sekitar 20 orang wakil perhimpunan terbabit untuk berbincang tentang isu penetapan gaji minimum sekadar RM1050, yang disifatkan mereka sebagai suatu penghinaan.

Keputusan yang dibuat pihak kerajaan bulan lalu itu menerima kecaman hebat lantaran jauh berbeza dengan janji manifesto Pakatan Harapan untuk menetapkan gaji minimum pada jumlah RM1,500.

Bercakap dalam pertemuan terbabit, beliau berikrar untuk membawa isu yang diketengahkan oleh MTUC bersama-sama wakil 17 kesatuan sekerja lain, ke perhatian Kabinet untuk keputusan lanjut.

“Saya akan bawa perkara itu ke Kabinet untuk memahami dan memikir semula apakah tindakan susulan yang perlu diambil dan pandangan-pandangan mereka akan dikaji dan akan diambilkira,” ujarnya kepada wartawan. – Roketkini.com