Berita

Hannah Yeoh terima petisyen desak haramkan perkahwinan kanak-kanak

Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Hannah Yeoh hari ini menerima petisyen daripada beberapa badan bukan kerajaan (NGO) berhubung pengharaman perkahwinan kanak-kanak di luar perkarangan Parlimen.

Petisyen yang berjaya mengumpul sebanyak 159,700 tandatangan itu antara lain mendesak agar kerajaan mempercepatkan pengharaman perkahwinan kanak-kanak bawah umur di Malaysia.

Terdahulu, Hannah dalam ucapannya berkata, kerajaan Pakatan Harapan (PH) mendengar keluhan orang ramai berhubung isu tersebut dan sedang dalam usaha menanganinya.

“Pihak kerajaan mendengar, dan kami sedang lalukan yang terbaik untuk menjaga kepentingan kanak-kanak. Pada masa ini, kami sedang berusaha untuk meminda Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976 untuk bukan Islam dan berunding dengan Raja-raja Melayu serta kerajaan negeri berhubung perkahwinan membabitkan kanak-kanak yang beragama Islam.

“Kami juga sudah pergi ke Sarawak untuk berbincang dengan kerajaan negeri berhubung amalan perkahwinan adat. Malah, kami sudah berbincang dengan Jabatan Pendaftaran negara berhubung penyelesaian isu kanak-kanak luar nikah,” katanya disambut tepukan orang ramai.

Turut hadir bertemu NGO adalah Ahli Parlimen Sepang Mohamed Hanipa Maidin, Ahli Parlimen Batu Kawan Kasthuri Patto dan Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh.

Wakil NGO Monsters Among Us Firzana Redzuan berkata garis panduan yang ditetapkan bagi mahkamah syariah dan sivil berhubung perkahwinan kanak-kanak bawah umur berada di tahap yang lemah.

“Ini membawa kepada perkahwinan kanak-kanak yang tidak munasabah. Kami memerlukan bimbingan daripada orang yang lebih berusia yang seharusnya tidak memaksa sesebuah perkahwinan berlangsung dengan harapan ia akan menyelesaikan masalah,” ujarnya. – Roketkini.com