Berita

Nie Ching gesa mangsa lapor serangan seksual

Timbalan Menteri Pendidikan Teo Nie Ching menggesa mangsa gangguan seksual di sekolah tampil membuat laporan kepada pihak berkuasa.

Menurut beliau, tenaga pengajar yang tidak menjalankan amanah dalam mendidik dengan baik harus dikenakan tindakan yang setimpal.

“Semua mangsa diseru membuat laporan. Guru-guru yang mengkhianati amanah harus dan akan dihukum,” katanya yang juga Setiausaha Antarabangsa DAP di Twitter hari ini.

Beliau turut berkongsi pautan berita mengenai seorang guru dikenakan hukuman penjara 10 tahun dan 18 sebatan di Mahkamah Sesyen Klang, hari ini.

Fadzil Sulaiman mengaku memegang, meraba, mengongcang kemaluan selain memeluk mangsa yang merupakan anak muridnya di dalam makmal sekolah.

Tertuduh, yang dilaporkan berkhidmat di sekolah itu sejak 1998 dan akan bersara tidak lama lagi, bakal hilang kelayakan wang pencen atas jenayah tersebut.

Dia didakwa mengikut Seksyen 14(a) Akta Kesalahan- Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-kanak yang dibaca bersama Seksyen 16(1) akta sama serta Seksyen 354 Kanun Keseksaan. – Roketkini.com