Rencana

Kesan gempa politik UMNO

Saya amat tersentuh apabila mengetahui ahli-ahli DAP dari Triang sanggup menempuhi perjalanan jauh dan berjam-jam ke Ayer Hitam, Johor pada 18 Mac 2018 untuk menyaksikan pengumuman diri saya sebagai calon PakatanHarapan untuk kawasan Ayer Hitam oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guang Eng, yang disertai Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad dan pemimpin tertinggi lain.

Walaupun saya tidak menang kerusi tersebut, persaingan di Ayer Hitam telah membantu kami memberi satu pesanan kepada penyokong iaitu: Tidak mustahil untuk mengalahkan kerajaan Barisan Nasional.

Apa yang kita belajar? Jika kita hanya mengikut “pandangan awam” yang dihasilkan oleh media arus perdana Bahasa Melayu dan Cina secara membuta tuli, kita mungkin akan hilang harapan, kemas barang, dan menggantung kasut kita.

Sebaiknya, kita pemimpin Pakatan Harapan di peringkat nasional dan akar umbi, perlu memimpin pandangan awam dan bersedia untuk membuat keputusan sukar, berpandukan kepercayaan dan prinsip kita.

Kini, media hanya berfokuskan kepada isu pemimpin UMNO yang melompat parti. Perhatian dan perspektif sedemikian rupa terhadap isu initelah menimbulkan sentimen negatif dalam penyokong Pakatan.

Salah satu contoh ialah ahli politik yang tidak beretika seperti Rahim Thamby Chik memohon untuk menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia. Beliau merupakan liabiliti dan tidak memberi nilai tambah kepada perjuangan Pakatan.

Persoalan utama kita sekarang ialah bagaimana kita, sebagai Pakatan, masyarakat dan sebuah negara akan menangani keretakan UMNO. Kita perlu menerima hakikat bahawa 9 Mei 2018 ialah gempa dan tsunami politik yang begitu besar, dan sudah tentu implikasi besar yang lain akan menyusul.

Selagi Najib Razak dan orang kanannya Zahid Hamidi mengetuai UMNO, maka orang Melayu akar umbi dan pertengahan serta pengundi Malaysia yang lain tidak akan kembali untuk menyokongnya. Reputasi kleptokrasi mereka telah mencemarkan kepemimpinan mereka. Jika Zahid terus mengetuai UMNO, perpecahan akan berlaku, dan pemimpin akan melompat keluar parti sebelum kapal tenggelam.

Gempa politik terkini iaitu perhimpunan anti-ICERD pada 8 Disember 2018 merupakan satu alamat berakhirnya UMNO di Sabah. Bagi rakyat Sabah termasuk ahli UMNO Sabah, kerjasama di antara UMNO dan PAS ialah satuidea yang kurang bijak. Pengundi Sabah terdiri daripada pelbagai etnik darisegi luaran berbanding kebanyakan pengundi di Semenanjung.

Zahid dan Najib hanya tahu politik kotor bangsa dan agama, dan mereka sememangnya tidak mewakili masa depan. Ramai orang percaya bahawa kepimpinan UMNO hanya menjadi sebuah sayap Dewan PAS di bawah kepimpinan Zahid.

Terdapat sekurang-kurangannya dua kumpulan dalam UMNO yang tidak serasi, satu menyokong Hishamuddin Hussein dan satu lagi menyokong Khairy Jamaluddin. Kedua-dua kumpulan ini tidak bertembung antara satu samalain, tetapi kedua-duanya menolak kepimpinan Najib dan Zahid.

Mungkinkah wujudnya kumpulan pemimpin UMNO yang meninggalkan parti dan menubuhkan parti pelbagai kaum yang baru? Jika ia berlaku, apakah langkah yang perlu diambali Pakatan? Jika berlaku sebaliknya, bagaimanakah Pakatan dapat menangani situasi tersebut?

Kita berada di pengalaman peralihan yang pertama – politik, ekonomi dan sosial – dalam sejarah negara kita. Kejatuhan bekas rejim autokratik bukanlah satu kerja yang mudah.

Saya memohon penyokong DAP dan Pakatan Harapan untuk bersabar dalam fasa gempa politik hari ini.

Benar, kita harus bersuara tanparasa takut dan berpihak, tetapi kita perlu bekerjasama dengan rakan kongsi Pakatan dalam meneliti fasa peralihan ini.

Daripada melemparkan tuduhan, sebaliknya kita harus komited dengan matlamat untuk membangunkan Malaysia Baharu di manarakyat sama-sama berkongsi manfaat keamanan, kesaksamaan dan negara yang lebih makmur.

Perpecahan UMNO hari ini sebenarnya satu pencapaian hebat  bagi demokrasi di Malaysia. Memandangkan UMNO tidak lagi meneruskan perjuangan asal seperti tahun 1946, lebih baik sebuah platform baru diwujudkan demi manfaat untuk semua rakyat Malaysia, termasuk orang Melayu.

*Ucapan Pengarah Pendidikan Politik Nasional DAP, Liew Chin Tong bersempena lawatan ke bahagian DAP Triang, Bera, Pahang pada 17 Disember 2018