Berita

Nasib Orang Asli perlu pembelaan di Parlimen

Nasib masyarakat Orang Asli, khususnya di Cameron Highlands, memerlukan pembelaan sewajarnya di peringkat nasional supaya mereka tidak terus ketinggalan dalam arus perdana pembangunan negara, kata Adun Tanah Rata, Chiong Yoke Kong.

Beliau yang banyak membangkitkan isu membabitkan masyarakat itu di Dewan Undangan Negeri Pahang berkata pengundi Orang Asli harus memilih seorang wakil rakyat yang benar-benar prihatin dengan permasalahan mereka.

“Sekadar suara di Dewan Undangan Negeri Pahang tidak cukup, apatah lagi mampu untuk membantu mengubah nasib masyarakat Orang Asli,” katanya dalam kenyataan.

“Justeru, saya menyeru pengundi khususnya pengundi Orang Asli di Cameron Highlands menyokong sepenuhnya calon Pakatan Harapan, M Manogaran, iaitu seorang yang penuh prihatin terhadap isu-isu Orang Asli demi masa depan Malaysia Baharu dan Masyarakat Orang Asli.”

Pada 4 Jun lalu, Manogaran, 59, memfailkan petisyen pilihan raya dengan memohon pengisytiharan bahawa keputusan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) untuk kerusi Cameron Highlands yang disandang C Sivarraajh terbatal kerana melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.

Susulan itu Mahkamah Pilihan Raya membatalkan kemenangan Sivarraajh pada PRU14 selepas memutuskan berlaku amalan rasuah untuk mempengaruhi pengundi di kawasan itu.

Sivarraajh menang di kerusi Parlimen Cameron Highlands membabitkan saingan lima penjuru dengan majoriti 597 undi. – Roketkini.com

(Baca selanjutnya di sini: https://www.roketkini.com/2018/11/30/kerusi-cameron-highlands-kosong-calon-dap-berjaya-buktikan-amalan-rasuah-bn/)