Berita

Najib putar belit keputusan hakim, cuba cipta persepsi buruk terhadap PH

Datuk Seri Najib Razak memutar belit keputusan bertulis Mahkamah Pilihan Raya yang mengisytiharkan keputusan pilihan raya bagi kerusi Parlimen Cameron Highlands pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) adalah terbatal ekoran terdapat unsur rasuah.

Menurut Ahli Parlimen Iskandar Puteri, Lim Kit Siang, bekas Perdana Menteri itu memetik secara salah penghakiman yang dibuat Hakim Azizah Nawawi bagi mencipta persepsi buruk terhadap Pakatan Harapan (PH).

Azizah dalam penghakimannya berkata, sebarang “duit rokok” dan “duit petrol” dengan niat untuk mendapatkan sokongan pengundi – seperti yang dilakukan bekas Ahli Parlimen Cameron Highlands C Sivarraajh dari Barisan Nasional (BN) pada kempen PRU14 – adalah salah dan melanggar undang-undang.

Namun, Najib memutar belit keputusan bertulis hakim itu dengan menyamakannya dengan pembayaran balik sebanyak RM20 yang diagihkan petugas PH kepada kira-kira 60 sukarelawan Orang Asli.

“Apa yang dikatakan oleh hakim berkenaan sangat jelas. Namun, Najib dan para kroninya buat-buat tidak faham.

“Azizah berkata duit yang digunakan untuk memujuk pengundi untuk mengundi mana-mana parti politik adalah satu bentuk rasuah, sekalipun ia dianggap sebagai “duit rokok” atau “duit petrol”.

“Namun begitu, ia sah jika digunakan tanpa niat untuk memujuk pengundi untuk menyokong mana-mana pihak,” ujar Kit Siang.

PH sebelum ini menegaskan bahawa pembayaran balik sebanyak RM20 itu tidak melanggar undang-undang dan akan diisytiharkan sebagai sebahagian perbelanjaan kempen pilihan raya.

Pada 30 Nov lalu, Mahkamah Pilihan Raya mengisytiharkan kerusi Parlimen Cameron Highlands kosong selepas mendapati Sivarraajh melanggar Akta Pilihan Raya 1954 kerana didakwa menyogok pengundi dalam kalangan Orang Asli di kawasan Parlimen itu.

Pakatan Harapan sekali lagi mencalonkan M Manogaran dari DAP untuk berdepan tiga calon lain termasuk calon BN, Ramli Md Noor daripada masyarakat Orang Asli Cameron Highlands. – Roketkini.com