Berita

PAS cuba sebar fahaman radikal

Tindakan seorang pemimpin PAS mengeluarkan fatwa ‘wajib jatuhkan kerajaan Pakatan Harapan’ hanya akan memecahbelahkan perpaduan rakyat khususnya umat Islam negara ini.

Naib Pengerusi DAP Kebangsaan, Tengku Zulpuri Shah Raja Puji, berkata kenyataan itu hanya akan manyuburkan budaya takfiri.

“PAS sekali membuat kenyataan yang mengelirukan rakyat serta ia mampu menjerumuskan fikiran rakyat khususnya orang Islam ke arah fahaman radikal dan takfiri. 

“Kenyataan ‘wajib jatuhkan kerajaan PH adalah tak bertanggungjawab dan berbahaya. Rakyat perlu waspada dengan mainan politik sebegini,” katanya yang juga Timbalan Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli kepada Roketkini. 

Beliau berkata demikian merujuk kepada kenyataan Ketua Dewan Ulama PAS Nik Muhammad Zawawi Salleh berhubung kenyataannya dalam muktamar PAS baru-baru ini yang “memfatwakan” wajib menjatuhkan kerajaan PH.

Menurut Tengku, sebagai seorang Islam, hukum wajib, haram, sunat, makruh itu amat sinonim dalam kehidupan bermasyarakat. 

“Ia dekat di hati kita terutama orang Melayu dan Islam. 

“Perkataan itu adalah hukum yang mesti di patuhi. Jika tidak buat, maka ianya berdosa. Bila PAS gunakannya untuk kepentingan politik sempit, ia boleh timbulkan kekeliruan dan perpecahan,” kata Ahli Parlimen Raub itu.

Tambahnya, PAS yang sering mendakwa memperjuangkan Islam seolah-olah cuba mempermainkan kesucian agama dan memperjudikan keamanan negara ini dengan ‘fatwa’ bahaya sedemikian.

“Tibalah masanya pihak berwajib mengkaji balik kenyataan pemimpin PAS tersebut kerana kita tak mahu ia membawa mudarat kepada negara kita,” katanya lagi. – Roketkini.com