Berita

Henti pendaftaran lewat kelahiran: Penduduk luar bandar akan terkesan

DAP menyokong usaha kerajaan membanteras sindiket penjualan kad pengenalan (MyKad) kepada warga asing seperti yang berlaku di Pulau Pinang, baru-baru ini. 

Menurut Ahli Parlimen Bandar Kuching, Dr Kelvin Yii pihak yang menjual MyKad haram melakukan pengkhianatan terhadap negara dan wajar dikenakan hukuman yang setimpal mengikut undang-undang.

Pun begitu, katanya, langkah kerajaan bagi menangani isu tersebut dengan memberhentikan serta-merta pendaftaran lewat kelahiran di Jabatan Pendaftaran Negeri (JPN) dan menetapkan hanya boleh dilakukan di ibu pejabat JPN akan mendatangkan masalah kepada penduduk luar bandar dan pedalaman.  

“Saya memahami keperluan untuk meningkatkan tahap keselamatan dalam setiap peringkat proses di JPN bagi mengelakkan isu sedemikian berulang, namun terdapat banyak kes dengan alasan yang munasabah dihadapi khususnya penduduk yang menetap di kawasan luar bandar dan pedalaman yang menghadapi kesulitan untuk pergi ke bandar bagi melakukan pendaftaran kelahiran anak mereka,” ujarnya. 

Kata Dr Kelvin, terdapat banyak kes di mana penduduk luar bandar dan pedalaman tidak mampu untuk menampung kos perjalanan ke bandar terdekat bagi mendaftarkan kelahiran anak mereka, selain kurang kesedaran mengenai perkara itu.

“Dalam kes seperti itu, mereka tidak pergi ke bandar untuk daftarkan anak mereka secepat mungkin dan akan menghadapi masalah apabila anak-anak mereka perlu untuk mendaftar ke sekolah atau mendapatkan rawatan di hospital,” katanya. 

Meskipun JPN melakukan program pendaftaran bergerak di beberapa kawasan luar bandar dan pedalaman, mereka turut berdepan kesulitan untuk masuk ke seluruh kawasan berkenaan ekoran ketiadaan atau kekurangan akses hubungan seperti jalan raya. 

“Dengan dasar baharu ini, mereka perlu pergi ke Putrajaya untuk menyelesaikan masalah mereka yang pada hemat saya, masalah berkaitan kos dan jarak akan menghalang mereka daripada mendaftarkan anak-anak mereka, sekaligus meningkatkan lagi kes kanak-kanak tidak bernegara di negara ini,” ujarnya. 

Justeru itu, Kelvin menggesa agar Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memberikan pertimbangan khusus kepada penduduk luar bandar dan pedalaman yang mempunyai alasan munasabah mendaftar lewat kelahiran anak mereka ekoran kekangan kos, jarak dan akses hubungan seperti jalan raya. – Roketkini.com