Berita

Ganjaran diskaun insurans jika bersih daripada rekod kesalahan trafik

Pengguna jalan raya boleh menikmati ganjaran diskaun tanpa tuntutan (NCD) insurans kenderaan sekiranya bersih daripada rekod kesalahan trafik.

Ia adalah salah satu inisiatif kerajaan Pakatan Harapan menerusi Kementerian Pengangkutan yang diterajui Anthony Loke Siew Fook bagi mengurangkan kesalahan trafik dan membantu mengurangkan kos sara hidup pengguna jalan raya.

Kata Anthony, program berkenaan dijangka akan bermula pada awal tahun depan dan mekanismnya telah hampir siap dengan butiran lanjut akan diumumkan akhir tahun ini.

“Untuk melaksanakan usaha ini, ia memerlukan kerjasama Polis Diraja Malaysia (PDRM) kerana memerlukan data bagi memastikan tiada orang bersalah dalam tempoh setahun.

“Kalau pengguna jalan raya mempunyai rekod bersih, mereka layak terima diskaun insurans di samping kini menerima NCD sehingga 55 peratus bagi yang tidak mempunyai tuntutan kemalangan,” katanya seperti dipetik media.

Tambah Anthony yang juga Ahli Parlimen Seremban, pengguna jalan raya dikehendaki bersih daripada rekod kesalahan trafik dalam tempoh setahun bagi melayakkan mereka menerima potongan diskaun insurans.

“Ini juga dapat membantu pemain insurans daripada mengalami kerugian di mana boleh mengurangkan kemalangan akibat wujud yang berlaku ekoran perlanggaran undang-undang jalan raya.

“Ia adalah situasi menang-menang, selain mewujudkan persekitaran jalan raya yang selamat tetapi dapat mendidik pengguna yang berhemah,” katanya. – Roketkini.com