Berita

BN jual lebih RM4 bilion tanah milik kerajaan dalam tempoh 7 tahun

Kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak pernah membuat sebarang penjualan tanah milik Kerajaan Persekutuan seperti yang didakwa pemimpin Barisan Nasional (BN), tegas Menteri Kewangan, Lim Guan Eng. 

Sebaliknya, kerajaan terdahulu BN, katanya, telah menjual lebih RM4 bilion tanah milik Kerajaan Persekutuan antara 2010 hingga 2017.

“Malah, kebanyakan penjualan tanah milik kerajaan yang berlaku dalam tempoh tersebut dilakukan secara rundingan terus, dan bukannya secara tender terbuka,” katanya dalam kenyataan, hari ini. 

Antara tanah milik kerajaan Persekutuan yang dijual pentadbiran sebelum ini adalah tanah di Seksyen 51, Bandar Kuala Lumpur yang berkeluasan lebih 20 hektar dengan nilai jualan RM1 bilion pada 2013. 

“Para pemimpin pentadbiran lalu yang terus-menerus menuduh kerajaan Pakatan Harapan menjual tanah dan aset kerajaan harus menghentikan dakwaan mereka yang tidak berasaskan fakta, dan akui bahawa ini merupakan satu amalan lazim Kerajaan yang mereka anggotai dahulu,” tambah Guan Eng. – Roketkini.com