Berita, Rencana

Kerajaan PN tiada rancangan rapi untuk bantu industri pelancongan negara

Oleh Lim Guan Eng

(Setiausaha Agung DAP)

Ketika kita memasuki musim cuti akhir tahun, sektor pelancongan berada dalam keadaan tertekan dengan pelancong tempatan gagal mengimbangi ketiadaan pelancong asing. Belanjawan 2021 memperuntukkan hanya RM200 juta untuk menghidupkan semula pelancongan domestik dan industri seni dan budaya.

Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan, Datuk Seri Nancy Shukri mendedahkan di Parlimen baru-baru ini, bahawa sektor pelancongan menghadapi kerugian mengejutkan RM100 bilion tahun ini kerana wabak COVID-19. Negeri-negeri yang bergantung pada pelancongan seperti Sabah, Selangor, Pulau Pinang dan Johor telah menyaksikan penutupan perniagaan dan kehilangan pekerjaan yang belum pernah terjadi sebelum ini, sehingga menimbulkan beberapa persoalan sama ada masih akan ada sektor pelancongan yang signifikan setelah wabak COVID-19 berakhir.

Kerajaan Persekutuan PN harus melakukan lebih banyak usaha untuk pemandu pelancong, agensi pelancongan dalam dan luar, pengusaha bas ekspres dan pengusaha hotel. Untuk industri yang menghadapi masalah teruk, subsidi gaji yang lebih tinggi berdasarkan peratusan harus ditawarkan dan bukannya RM 600 sebulan, contohnya 50% untuk pekerja yang berpendapatan hingga RM4,000 sebulan dan 30% untuk pekerja yang berpendapatan antara RM4,001 dan RM8,000.

Pada masa yang sama PH telah mencadangkan sebelum ini perlunya ada kenaikan bantuan bulanan kebajikan masyarakat kepada RM1,000 termasuk kepada penganggur. Bayaran sekali sahaja hanya menjadi bantuan sementara kepada penganggur dan tidak membantu pemain industri bertahan dan kekal dalam industri pelancongan ketika ia pulih. Selanjutnya, perlu ada lanjutan moratorium pinjaman bank secara automatik, tidak termasuk golongan T20, insentif upah pengambilan pekerja sebanyak RM500 dan RM300 setiap bulan untuk mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan bagi penduduk tempatan dan bantuan kewangan tambahan RM10 bilion kepada PKS terutama dalam industri pelancongan.

Tanpa langkah-langkah kewangan penting yang dinyatakan di atas daripada Kerajaan Persekutuan PN, bagaimana sektor pelancongan dapat bertahan daripada kerugian RM100 bilion pada tahun 2020 tanpa rancangan survival pelancongan yang kukuh untuk mengimbangi kerugian besar tersebut? Pemberian kewangan dan kredit pinjaman sekarang tidak mencukupi, dan keluhan yang sering kedengaran adalah kesukaran mendapatkan pinjaman daripada pihak bank.

Industri pelancongan adalah mangsa terbesar krisis tiga berganda ketidakstabilan politik, kemelesetan ekonomi dan pandemik kesihatan awam COVID-19 di Malaysia.  Kegagalan menangani krisis tiga berganda telah menyebabkan Malaysia menerima malu kerana menjadi negara ASEAN pertama yang diturunkan penarafan kredit negara oleh agensi penilaian Fitch, yang juga pertama kali sejak Krisis Kewangan Asia 1997/98.

Namun Kementerian Pelancongan terus mengambil pendekatan “hidup dalam penafian” dengan meramalkan bahawa purata penghunian hotel untuk tahun 2020 akan mencecah 61.1% dan 58.4% pada tahun 2021. Bagaimana Kementerian Pelancongan terus mengekalkan dengan unjuran 61.1% penghunian hotel untukĀ  2020 apabila industri pelancongan menghadapi kerugian RM100 bilion tahun ini? Unjuran palsu dan tidak realistik seperti ini akan merosakkan keyakinan masyarakat bahawa kerajaan tidak tahu bagaimana menjalankan tugasnya untuk menyelamatkan industri pelancongan kita. — Roketkini.com