Uncategorized

Kerajaan GRS mesti bersuara menentang penangguhan UNDI18

Kenyataan akhbar oleh ADUN Kapayan, Jannie Lasimbang pada 5 April 2021

Penolakan secara tiba-tiba oleh kerajaan Perikatan Nasional (PN) terhadap hak UNDI18 untuk mendaftar sebagai pemilih dan Pendaftaran Pemilih Automatik (AVR) menjelang Julai 2021 tidak dapat diterima kerana mereka telah merebut hak para belia untuk memilih kerajaan pilihan mereka.

UNDI18 adalah proses panjang yang melibatkan pindaan perlembagaan, kerana ia harus melalui proses perbincangan di parlimen untuk mendapatkan sokongan dan persetujuan dari semua parti politik. Ianya telah mendapat Persetujuan Diraja untuk dilaksanakan tahun ini.

“Kerajaan GRS Sabah mesti bergabung dengan suara parti politik lain dan menekan kerajaan PN dan Suruhanjaya Pilihan Raya untuk membatalkan keputusannya menangguhkan keputusan oleh Parlimen,” Adun Kapayan, Jannie Lasimbang berkata.

“Hampir semua negara di dunia telah mengakui hak untuk memilih anak muda mereka. Saya kecewa dengan keputusan kerajaan PN dan SPR yang menangguhkan pelaksanaan UNDI18 yang dipersetujui oleh semua pihak yang berkaitan kerana ini mengabaikan suara rakyat dan hak orang muda untuk memilih masa depan mereka,” katanya lagi.

“Saya menyeru agar UNDI18 dan AVR dilaksanakan tahun ini, dan tidak mengejek keputusan parlimen. Belia membawa kreativiti, semangat, tenaga baru dan mereka berani bermimpi. Sudah tiba masanya kita menunjukkan kesediaan kita untuk melihat para belia terlibat dalam proses pilihan raya dan dalam memilih pemimpin masa depan mereka. Daripada membungkam suara orang muda, lebih baik menunjukkan kepada mereka pengalaman kepemimpinan yang memberi inspirasi kepada mereka untuk memperbaiki dunia kita.

“Orang muda perlu bangkit untuk menuntut hak mereka untuk memilih, kerana ini telah mendapat persetujuan dari semua pihak di parlimen. Tidak adil untuk merampas hak mereka untuk menentukan kerajaan yang akan membuat keputusan dasar yang baik yang melibatkan kehidupan mereka,” tambah Jannie lagi.

Dengan UNDI18, lebih ramai orang muda akan terlibat dalam politik dan mereka dapat menyuarakan masalah dan isu di Malaysia serta cadangan penyelesaian yang dapat mereka kenal pasti dan terlibat. Belia adalah blok bangunan sebuah negara dan semakin kuat belia, lebih maju negara akan menjadi.

Menurut Jannie, demokrasi tidak boleh berhenti, kita juga tidak boleh menafikannya. Banyak faedah dapat dicapai apabila negara mengizinkan para belia maju. Kepercayaan dan usaha kita untuk memperkasakan anak muda adalah harapan kita untuk masa depan terutama ketika mereka berubah menjadi dewasa yang bertanggungjawab dan terlibat.

Jannie mengatakan bahawa beliau akan terus membangkitkan isu ini dan membolehkan orang muda menyuarakan kempen “UNDI18 NOW!!” setiap kali dia melakukan aktiviti awam dan berharap ramai pengundi akan memberi sokongan. – Roketkini.com