Berita

Setuju perkasa Parlimen, reformasi institusi

Oleh Roketkini 

Pemimpin-pemimpin pembangkang hari ini bertemu dan mengadakan perbincangan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya. 

Hadir pada pertemuan itu ialah Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Datuk Seri Anwar Ibrahim; Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Presiden Amanah, Mohamad Sabu. 

Dalam satu kenyataan bersama, Perdana Menteri dan kepimpinan PH memberitahu, pertemuan lebih satu jam itu tertumpu kepada agenda kepentingan rakyat dalam mencari titik persamaan yang terbaik bagi menangani krisis pandemik Covid-19. 

Gambar ihsan Pejabat Perdana Menteri

Selain itu tambahnya, ia turut tertumpu soal menjaga nyawa dan keselamatan diri daripada ancaman wabak dan membebaskan rakyat daripada cengkaman ekonomi berikutan kehilangan pekerjaan dan pendapatan. 

“Persetujuan bersama dicapai dalam memperkasa fungsi Parlimen sebagai institusi yang bertanggungjawab dan konstruktif, menyemak dan mengimbang tadbir urus eksekutif supaya lebih telus dan memenuhi kehendak rakyat,” katanya. 

Kenyataan itu menambah, semua pihak juga bersetuju dan memahami peri pentingnya kebebasan badan kehakiman, reformasi institusi dan tatakelola kerajaan yang baik bagi memastikan keadaan lebih kondusif untuk rakyat dan negara dalam konteks Keluarga Malaysia. – Roketkini.com