Kenyataan Akhbar

Memenuhi jaminan Hari Malaysia

Oleh Lim Guan Eng

(Setiausaha Agung DAP)

Malaysia menyambut Hari Malaysia ke-58 dengan krisis pandemik COVID-19 dan kemelesetan ekonomi masih melanda kita dengan Sarawak dan Sabah antara dua negeri yang paling teruk terjejas di negara ini.  Sementara kita mencari cahaya di hujung terowong peningkatan di sebalik jangkitan dan kematian, kita tidak boleh lupa untuk memegang jaminan Kerajaan terhadap Perjanjian Malaysia 1963.

Pertama adalah pengembalian status perlembagaan Sarawak, Sabah dan Semenanjung Malaysia sebagai tiga wilayah yang membentuk Malaysia dengan semua hak dan kebebasan asasi. Perlu ada pindaan perlembagaan untuk mengiktiraf realiti ini bagi memastikan bahawa kehidupan dan gaya hidup unik Malaysia yang pelbagai yang menghormati semua budaya dan agama dilindungi dan dipelihara. Ini adalah penting berikutan kebimbangan yang semakin meningkat bahawa Menteri PAS dalam Kerajaan Persekutuan mengusulkan undang-undang Syariah yang seakan membahayakan hak asasi kebebasan beragama orang bukan Islam.

Kedua adalah pengiktirafan autonomi Sabah dan Sarawak di mana kerajaan tidak boleh mengenakan peraturan yang sama seperti Semenanjung Malaysia. Ini bukan hanya mengenai hak budaya, agama dan ekonomi Sabah dan Sarawak, tetapi juga menghormati Sabah dan Sarawak sebagai entiti berbeza yang membentuk Persekutuan Malaysia.

Akhir sekali, pembangunan ekonomi mesti dipertingkatkan sejajar dengan Semenanjung Malaysia. Kedua-dua negeri harus sentiasa menikmati bahagian terbesar dana pembangunan dan juga mempunyai suara bagaimana dana pembangunan yang diperuntukkan oleh Kerajaan Persekutuan diagihkan. Desentralisasi perlu diterima pakai untuk memastikan bahawa keputusan yang mempengaruhi kedua-dua negeri tidak diputuskan oleh pegawai di pejabat mereka yang berhawa dingin beribu-ribu batu jauhnya.

Penandatanganan Memorandum Persefahaman (MOU) bagi Transformasi dan Kestabilan antara Perdana Menteri dan empat pemimpin tertinggi Pakatan Harapan di Dewan Parlimen pada 13 September 2021, di mana MA63 adalah salah satu klausa utama, memberikan sedikit harapan bahawa akhirnya akan ada beberapa kemajuan. PH bersedia bekerjasama dengan 5 Menteri Kerajaan Persekutuan dalam Jawatankuasa Pemandu yang mengawasi pelaksanaan MOU untuk melihat bagaimana kita dapat memenuhi jaminan dan janji Hari Malaysia 58 tahun yang lalu.