Berita

Mantan Pengerusi BN P. Pinang mohon maaf kepada Guan Eng

Mantan Pengerusi Barisan Nasional Pulau Pinang, Teng Chang Yeow memohon maaf kepada mantan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berhubung artikel mengenai Pulau Jerejak yang diterbitkan pada 16 November 2016.

Permohonan maaf itu dibacakan di Mahkamah Tinggi di hadapan Hakim, Datuk Seri Tun Majid Tun Hamzah.

“Saya menyesali tuduhan saya yang tidak berasas menyebabkan kesusahan dan kesukaran terhadap Lim Guan Eng atas penerbitan artikel terbabit,” katanya seperti dilaporkan portal MalaysiaGazette.

Selain itu, Chang Yeow juga dilaporkan perlu membayar kos RM75,000 kepada Guan Eng seperti persetujuan yang direkodkan Mahkamah Rayuan pada 12 November lalu.

Pada April 2017, Guan Eng memfailkan saman menamakan Chang Yeow, Pengarang Berita Star Media Group Berhad, David Tan dan wartawan, Crystal Chiam Shiying selaku defendan.

Dalam pernyataan tuntutannya, Guan Eng mendakwa Chang Yeow telah memberi membenarkan dan atau menyebabkan kenyataan fitnah dan palsu itu ditulis dan disiarkan di akhbar dan laman webnya melalui defendan lain.

Beliau mendakwa defendan telah berniat jahat menerbitkan kenyataan berunsur fitnah dan palsu dalam artikel bertajuk ‘Pulau Jerejak land sale questioned’ (Penjualan tanah Pulau Jerejak dipersoalkan bertarikh 16 November 2016, yang merujuk kepada plaintif (Guan Eng). – Roketkini.com