All posts in 'Budaya' Subscribe

Kedai Harapan – Oleh Abdul Rahim Salleh

Dan di depan Kedai Harapan, aku buka pintu, langkah masuk, dan aku lihat kakak penjaga kedai itu sudah berganti dengan seorang lelaki berketurunan India. Badannya besar, gagah, mungkin kerana selalu pergi gym, aku fikir. Biarlah, bukan kerja aku untuk tahu siapa dia.

Wanita tukang urut – Oleh Wira Andika

Aku diam, tidak mengendahkannya. Aku tahu dia pun sesekali menjadi pelanggan rumah urut juga. Bukan yang ini tapi di tempat lain. Tapi kerana kawan ku ini tidak pernah menggunakan alasan agama untuk justifikasi apa-apa kegiatan sampingannya, dia tetap kawan aku.

Macam mana dia jadi PM? – Oleh Asi Dani

“Kalau seseorang tu nak jadi PM, dia kenalah masuk politik, jadi ahli parti politik dan lepas tu kena bertanding dalam parti dia untuk jadi pemimpin, dan kemudian bertanding pilihan raya. Kalau parti dia menang besar, baru dia boleh jadi PM. Faham?” kata aku dengan mata memandang ke mukanya.

Dinamika seni dalam politik – Oleh Mazir Ibrahim

Propaganda akan menjadi lebih lunak dengan muzik yang enak dimana isu yang berat boleh menjadi ringan dan mudah difahami, isu yang keras boleh menjadi lembut. Artikulasi yang sesuai dapat memujuk dan melembutkan hati pendengar. Kuasa tarikan muzik dan seni tidak dipertikaikan.

Membina semula sukan bola sepak kita – Oleh Fairuz Azhan

Apa yang kita pelajari sepanjang bolasepak Malaysia bertukar menjadi profesional ialah model ekonominya lemah. Rata-rata pasukan yang terlibat dalam liga tempatan tidak mempunyai rancangan jangka panjang untuk menjadikan pasukan mereka ‘sustainable business model’ (model perniagaan mampan).

Sayang Sarawak, banyak sungainya tiada jambatan… Oleh Asi Dani

“Bagus kalau kau tau, ” Z menjawab dan menyambung, “Kau tak rasa bodoh ke tengok keadaan ni? Cuba kau tengok kegiatan orang kampung di sini, cuba kau tengok orang kampung yang berbaris panjang tu.”

Erah – Bahagian Kelima – Oleh Mazir Ibrahim

“Gua susah hati la ini macam, susah-susah lu sama Erah ajar ini budak, sekarang dia sudah berhenti sekolah, tak mau belajar, wa malu sama lu Amad,” keluh Wang Chu kepada Ahmad Jalil ketika duduk minum kopi di warung.

Mencari makna diri dalam berTuhan – Oleh Muhd Nazreen

Mungkin idea saya ini salah atau benar. Terpulanglah kepada para pembaca memberi nilai masing-masing. Manusia secara lumrahnya akan merasakan diri mereka berTuhan dalam mencari pemaknaan terhadap diri. Ini pilihan dan fahaman masing-masing.

Mencari diri – Oleh Amaluddin Zhafir

Idea Schopenhauer berhubung will-to-live (daya/kehendak untuk hidup) ialah, apabila kita sebagai makhluk cuba berfikir mengenai tujuan kehidupan, kita akan berakhir dengan kesimpulan bahawa tiada sebarang tujuan dalam kehidupan ini, yang juga bermaksud tiada sebarang undang-undang dan objektif dalam alam ini.

Kisah dua gerai – Oleh Mazir Ibrahim

Pengunjung yang makan rojak akan memesan minuman di kedai Cina, iaitu di sebelah kedai Muslim ini. Itu hubung kaitnya.