Isu Semasa, Kenyataan Akhbar

Kerajaan perlu segera luluskan perolehan vaksin Covid-19 untuk kerajaan negeri – Guan Eng

Kenyataan Akhbar Oleh Lim Guan Eng, Setiausaha Agung DAP dan Ahli Parlimen Bagan Di Pulau Pinang Pada 20.5.2021

Dalam menghadapi peningkatan tertinggi jangkitan harian COVID-19 kepada 6,075 kes yang menakutkan pada 19 Mei 2021, orang ramai meminta segera vaksin untuk melindungi mereka daripada COVID-19 dan variannya yang ganas. Keterdesakan rakyat terhadap vaksin COVID-19 sepatutnya mendorong Kerajaan Persekutuan PN untuk meluluskan segera, perolehan vaksin COVID-19 oleh kerajaan negeri atau sumbangan vaksin.

Sebilangan di sektor swasta sangat terdesak sehingga mereka bersedia mengumpulkan sumber untuk membeli vaksin di luar negara tetapi diberitahu bahawa pembelian tersebut perlu diluluskan oleh kerajaan dan diuruskan melalui perantara kerajaan. Ini nampaknya telah disahkan oleh Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) Khairy Jamaluddin.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah menyatakan kesediaannya untuk menjadi perantara ini bagi memberikan vaksin percuma kepada wira barisan hadapan dan kumpulan berisiko tinggi serta kepada mereka yang mampu untuk membeli vaksin. Mengapa perlu ada monopoli vaksin oleh satu syarikat apabila desentralisasi dapat meningkatkan kadar vaksinasi? Lebih masuk akal untuk membenarkan mereka yang mampu membayar, membeli vaksin dengan kos mereka sendiri kerana ini akan menjadikan lebih banyak vaksin tersedia untuk diberikan secara percuma kepada orang lain.

Sebagai respon kepada rayuan terdesak dari rakyat Pulau Pinang, dan setelah Sarawak dan Selangor dibenarkan memperoleh vaksin mereka, Kerajaan Negeri Pulau Pinang terbuka untuk membeli vaksin dan juga menerima sumbangan dari mana-mana pihak yang berminat. Bagaimanapun, Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow telah mendedahkan bahawa permintaan kerajaan negeri untuk menerima sumbangan vaksin telah ditolak secara rasmi dan bertulis oleh Kementerian Kesihatan pada 12 Mac. Chow juga menyatakan bahawa permintaan kerajaan negeri sebelum ini untuk membeli vaksin juga tidak dilayan.

Khairy tidak secara jelas menyatakan bahawa Kerajaan PN akan meluluskan permintaan Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk menerima sumbangan vaksin atau untuk memperoleh atau membeli vaksin tersebut. Mungkin Khairy tidak boleh memberi penjelasan bagi pihak Kementerian Kesihatan yang menolak tawaran derma vaksin tersebut. Sebaliknya, Khairy mengatakan bahawa tawaran 2 juta dos vaksin COVID-19 kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow adalah dari syarikat yang tidak wujud.

Chow telah mempertikaikan tuduhan Khairy semalam. Chow mengatakan bahawa ketika Kementerian Kesihatan menolak tawaran untuk menyumbangkan vaksin, tidak ada disebut mengenai status syarikat itu sebagai syarikat palsu. Sebaliknya, Chow mendedahkan bahawa Ketua Setiausaha Kementerian Kesihatan Mohd Shafiq Abdullah menjawab pada 12 Mac bahawa tidak perlu mempertimbangkan penyumbang vaksin, kerana kerajaan pusat telah merancang dan melaksanakan Program Imunisasi Kebangsaan. Kerajaan Negeri Pulau Pinang sedang mengesahkan tuduhan Khairy.

Sekiranya apa yang dikatakan oleh Khairy benar, maka saya bersedia meminta maaf agar kita dapat memberi perhatian pada kepentingan mendapatkan vaksin untuk rakyat melalui usaha keseluruhan kerajaan/ negara. Sama ada syarikat itu wujud atau tidak adalah perkara kedua, dan tidak boleh mengalihkan perhatian dari dua isu asas iaitu Kerajaan Persekutuan perlu memberikan kelulusan segera kepada semua kerajaan negeri untuk membeli vaksin atau mendapatkan sumbangan vaksin. Tidak salah untuk mendapatkan vaksin secepat mungkin untuk rakyat demi melindungi mereka dengan segala cara yang sah yang ada.

LIM GUAN ENG