Kenyataan Akhbar

Apa rancangan kerajaan untuk atasi kekurangan buruh dan tangani kenaikan harga? – Lim Guan Eng

Kenyataan Akhbar Oleh Pengerusi Kebangsaan DAP Dan Ahli Parlimen Bagan Lim Guan Eng Di Kuala Lumpur Pada 12.5.2022.

Pengumuman Bank Negara untuk menaikkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) sebanyak 25 mata asas (bps) lagi kepada 2% menunjukkan bahawa inflasi dan kenaikan harga akan menjadi cabaran ekonomi yang lebih besar berbanding mengekalkan pemulihan ekonomi yang teguh. Walau bagaimanapun, pertumbuhan ekonomi yang mampan untuk 2022 mungkin dihalang oleh ringgit yang lemah dan masalah struktur yang berkaitan dengan kekurangan pekerja yang teruk dalam sektor utama ekonomi serta kekurangan reformasi institusi yang menggalakkan ketelusan dan akauntabiliti.

Kesan daripada ringgit yang lemah, terutamanya apabila merosot ke paras terendah dalam sejarah berbanding dolar Singapura, adalah tidak dijangka dengan kenaikan harga global bagi minyak dan komoditi asas seperti kelapa sawit. Pada masa yang sama, pertumbuhan ekonomi agak tidak sekata dengan banyak sektor utama seperti pelancongan, hotel, hiburan dan rekreasi serta PKS masih bergelut untuk bertahan untuk mencapai tahap pada 2019. Bagi orang ramai, kenaikan harga tidak dapat dikurangkan dengan kenaikan gaji.

Kerajaan perlu menawarkan bantuan kepada sektor-sektor utama ini dan segera mengatasi kekurangan buruh yang teruk serta menangani kesan kenaikan harga yang disebabkan oleh kekurangan bekalan serta kelemahan ringgit. Walaupun kerajaan enggan mendengar cadangan ekonomi yang dikemukakan oleh pembangkang, masih tiada perancangan dasar ekonomi yang sebenar selain membenarkan pengeluaran simpanan KWSP sehingga RM10,000, yang telah mengepam lebih RM40 bilion ke dalam ekonomi.

Langkah jangka pendek ini mewujudkan faktor perasaan gembira yang bersifat ilusi dalam menangani keperluan kewangan mendesak orang ramai yang tidak mempunyai wang yang cukup untuk berbelanja dan menguruskan kenaikan harga makanan. Namun, apa kerajaan rancang untuk lakukan apabila RM10,000 habis diguna atau suntikan KWSP RM40 bilion sudah kering?