Rencana

Surat kebenaran dan ‘rakyat asing’

Gobok Lama Logo2Sejak kes MP dan Adun kena halau tempohari, ‘surat kebenaran’ kini dah jadi ‘trendy’ di kalangan warga Johor. Mana-mana pergi, kawan akan tanya “ada surat kebenaran tak?” Lucu juga.

Kalau ikut sistem Kangchu dulu, peniaga Cina yang nak masuk Johor untuk tinggal dan berdagang kena ada ‘Surat Sungai’ sebagai lesen untuk masuk Johor.

Kini, wakil rakyat berketurunan Cina pula kena ada ‘surat kebenaran’ nak masuk bazar Ramadhan, bukan untuk berniaga tetapi untuk beramah mesra dan mengedar kurma sebagai menghormati bulan Ramadhan.

Surat Sungai pada masa tu dikeluarkan oleh wakil kerajaan negeri. Tetapi ‘surat kebenaran’ untuk masuk bazar Ramadhan hari ini barangkali dikeluarkan oleh samseng-samseng berlogo UMNO.

Tak lama lepas tu, Tun M tiba-tiba bersuara tentang Johor. Eh, apa kenanya dia ni.

Tun M bimbang keadaan di Johor kelak akan dikuasai oleh orang asing dalam pemilikan hartanah dan populasi sosial.

Sayang juga Tun M pada negeri kawan ya. Tetapi kenapa? Ada kenangan lama atau hajat tak sampai ke Tun?

Kalau faham betul-betul keadaan ni, semua isu di Johor dikaitkan dengan ‘orang asing’. Dari zaman Kangchu hinggalah zaman Wilayah Iskandar.

Momok hantu ‘orang asing’ ni dah jadi macam lagu malar segar. Ulang, ulang dan ulang. Tetapi keadaan di Johor begitu juga.

Bawalah masuk pelabur banyak mana pun, usahawan tempatan yang macam kita ni tetap melukut di tepi gantang. Kenakanlah berapa banyak pun peraturan, nasib anak tempatan belum tentu terjamin. Pendek kata, semua momok orang asing ini bukannya menguntungkan rakyat pun.

Kita rakyat ni dah jadi macam tebusan kuasa elit yang berebut tanah dan ekonomi di Johor. Awak tahu siapa dia kuasa elit ni? Kawan tak tahu.