Berita

Setiausaha DAPSY mangsa terbaru dilarang masuk Sarawak, Adenan dan BN makin kuku besi

SIBU, 3 MEI: Walaupun pilihanraya negeri cuma tinggal empat hari lagi, kerajaan negeri Sarawak tetap menyekat ahli pembangkang dari Semenanjung ke negeri itu.

Terbaru, Setiausaha Sosialis Muda DAP (DAPSY) Kebangsaan, Bryan Lew Chee Kwan, dihalang dari memasuki Sarawak ketika tiba di Lapangan Terbang Sibu pagi tadi tanpa diberi apa-apa penjelasan berhubung perkara itu.

Beliau ditahan oleh pegawai imigresen dan terpaksa menunggu di dalam Pejabat Imigresen Sibu sebelum diarah pulang ke Semenanjung dengan menaiki kapal terbang sekitar pukul satu petang tadi.

“Saya ke Sarawak untuk sama-sama berkempen bagi calon DAP, Paren Nyawi di Katibas. Adakah saya mengancam rakyat Sarawak dan kepentingan mereka? Adakah saya dikira ancaman hanya dengan meminta rakyat Sarawak mengundi untuk masa depan yang lebih baik?

“Selama ini, sudah ramai pemimpin pembangkang yang diharamkan sesuka hati dari memasuki negeri itu. Hari ini, saya yang menjadi mangsa kepada perbuatan tidak demokratik Adenan. Jelas sekali kuasa imigresen disalahguna secara terang-terangan oleh beliau,” katanya dalam satu kenyataan media.

Sehubungan itu, Bryan menyeru agar rakyat Sarawak memilih calon terbaik dalam pilihanraya kali ini bagi memastikan hak dan nasib mereka tidak terus diabaikan seperti yang berlaku sepanjang 53 tahun negeri itu diperintah oleh Barisan Nasional.

Sebelum Bryan, antara pemimpin parti pembangkang yang dilarang memasuki Sarawak termasuk Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor, Hannah Yeoh; Ahli-Ahli EXCO Kerajaan Pulau Pinang, Jagdeep Singh Deo, Dr Afif Bahardin dan Abdul Malik Kassim; Ahli Parlimen Kluang, Liew Chin Tong; Ahli Parlimen Seremban, Anthony Loke; Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok; Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua, Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming; Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo; Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar; dan Presiden Parti Amanah Negara, Mohamad Sabu. – Roketkini.com