Berita

Malaysia perlu ketuai ASEAN untuk hentikan sindiket pemerdagangan manusia

KUALA LUMPUR, 11 MEI: DAP menggesa Kerajaan Persekutuan sebagai Pengerusi ASEAN untuk mengambil langkah segera bagi menangani masalah sindiket pemerdagangan manusia di rantau Asia Tenggara, khususnya dalam kes masyarakat Rohingya.

Ahli Parlimen Klang Charles Santiago berkata, Malaysia berada dalam kedudukan terbaik bagi mengusulkan idea pengisytiharan ASEAN demi mengatasi masalah pemerdagangan manusia, khususnya Rohingya di rantau ini.

“ASEAN harus dan perlu bekerjasama dengan pertubuhan-pertubuhan serantau lain yang telah memainkan peranan mereka dalam isu pemerdagangan manusia agar pelan strategik yang komprehensif dapat dihasilkan,”

“Sebagai langkah pertama ke arah mewujudkan deklarasi anti-pemerdagangan serantau, Malaysia mesti mengadakan pertemuan bersama Myanmar dan Thailand bagi menangani masalah berterusan ini serta isu-isu pelarian melibatkan ketiga-tiga negara.

“Jika tidak, masyarakat Rohingya atau golongan yang lain akan terus menjadi mangsa sindiket pemerdagangan manusia,” katanya dalam satu kenyataan.

Baru-baru ini, beberapa media antarabangsa telah melaporkan mengenai penemuan kubur pelarian Rohingya di sempadan Malaysia-Thailand.

Menurut laporan tersebut, lebih 30 kubur mengandungi mayat pelarian Rohingya telah ditemui di dalam hutan di Padang Besar wilayah Songkhla yang bersempadanan dengan Perlis.

Charles yang juga Pengerusi ASEAN Parliamentarians for Human Rights (APHR) menegaskan, negara-negara anggota ASEAN kini tidak ada pilihan lain selain bertindak segera dalam isu ini tanpa berlengah lagi.

“Keganasan berterusan yang berlaku ke atas masyarakat Rohingya bukan lagi masalah sesebuah negara saja, malah telah menular ke negara-negara lain.

“Beberapa mayat reput yang terdapat di Utara Malaysia adalah testimoni kepada masalah ini,” ujarnya. – Roketkini.com