Berita

BN tumbang jika UMNO gagal takutkan Melayu, Amanah lebarkan sayap

SHAH ALAM 9 JAN: Pakatan Harapan akan menjadi lebih kuat dan mendapat sokongan segenap lapisan rakyat jika UMNO BN gagal menakut-nakutkan orang Melayu-Islam melalui fitnah terhadap DAP manakala Parti Amanah Negara (Amanah) melebarkan sayapnya.

Presiden PKR, Datuk Dr Wan Azizah Ismail, berkata UMNO BN sentiasa cuba mengganggu gugat perpaduan dalam kalangan parti pembangkang melalui isu agama dan perkauman, malah melempar fitnah.

“Negara kita memerlukan persaingan politik yang sihat. Sekalipun banyak isu menyerang kita termasuk soal kaum dan fitnah tetapi selagi kita berpegang teguh kepada prinsip, kita akan kuat.

“Bila gagal takut-takutkan orang Melayu dengan DAP dan Amanah pula lebarkan sayap, kita akan jadi sangat kuat,” katanya ketika memberi ucaptama pada Persidangan Pemimpin Pakatan Harapan di Pusat Konvensyen Shah Alam(SACC), di sini hari ini.

Ketua Pembangkang itu juga meminta semua pemimpin Pakatan Harapan supaya berhati-hati membuat kenyataan yang boleh menjejaskan perpaduan antara parti gabungan atau masuk ke perangkap UMNO BN.

“Kadang kala kita tak kata, bukan beri ulasan rasmi tapi cara dipersembahka seolah-olah pergolakan. Kita juga kena hati-hati supaya tak jauh dalam perangkap UMNO BN yang sentiasa cari salah dan fitnah kita,” katanya.