Berita

Steven Sim kongsi kisah gembira peniaga Melayu Pulau Pinang

BUKIT MERTAJAM, 11 FEB: Ahli Parlimen Bukit Mertajam, Steven Sim dalam catatan di laman sosial Facebooknya pagi tadi berkongsi khabar gembira seorang peniaga Melayu di kawasannya.

Peniaga berkenaan yang sebelum ini menjaja tanpa lesen di tepi jalan dan diminta pindah ke Pasar Awam Kampung Baru dekat sini mengaku kini selesa dengan lokasi baru yang disediakan Kerajaan Negeri Pulau Pinang itu, kata Steven.

“Mereka dulu menjaja tanpa lesen di tepi jalan, tapi ‘dihalau’ masuk ke dalam Pasar Awam Kampung Baru.

“Hari ini bila saya melawat pasar awam, si taukeh jabat tangan saya gembira. Beliau dan isteri tak perlu lagi takut menjaja tanpa lesen, ada tempat tetap dan selesa, business pun amat baik,” tulisnya dalam kemaskini yang turut memuatkan gambar beliau dan peniaga tersebut. 

Ini ialah sebuah gerai Melayu yang kena "halau" di #BukitMertajam. Mereka dulu menjaja tanpa lesen di tepi jalan, tapi…

Steven Sim 发布于 2017年2月10日

Peniaga itu, katanya, turut bermurah hati memberikan sebungkus nasi lemak kepada pekerjanya untuk dikirimkan kepada beliau.

“Terima Kasih, rezeki pagi Sabtu. Tapi saya tidak mengharapkan apa-apa, hanya (berharap) agar mana-mana pemfitnah yang selalu menipu kata Melayu ditindas di Pulau Pinang insaf,” tambahnya.

Beberapa pemimpin UMNO-Barisan Nasional dan PAS sebelum ini menyerang kerajaan negeri dengan dakwaan peniaga kaum Melayu di Pulau Mutiara itu kononnya ditindas.

Antara yang lantang menuduh ialah Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor. – Roketkini.com