Berita

UMNO menggelabah batal ceramah DAP di Parlimen Silam

LAHAD DATU, 27 MAC: Ceramah pelancaran DAP Silam yang dijadual semalam terpaksa dibatalkan di saat akhir dipercayai akibat tekanan politik ke atas pemilik tanah.

Pemberitahuan mengenai pembatalan acara tersebut dibuat melalui sepucuk surat daripada Hwang Team Sdn Berhad setelah mendapat ‘pandangan dan nasihat pihak berkuasa tempatan serta pihak yang berkenaan’.

Apa yang menimbulkan persoalan, polis sendiri tidak mempunyai sebarang bantahan malah telah mengeluarkan notis pemakluman mengenai penganjuran acara tersebut di bawah Seksyen 12(1) Akta Perhimpunan Aman 2012 bertarikh 21 Mac.

Bayaran sewaan tapak juga telahpun dibayar merujuk kepada surat kebenaran penyewaan tapak kosong dari pihak hotel bertarikh 12 Mac 2017 yang lalu.

Menurut Setiausaha DAP Sabah Chan Foong Hin, pembatalan ini jelas menunjukkan UMNO Parlimen Silam semakin gusar dan takut dengan penerimaan rakyat di kawasan tersebut terhadap perjuangan Pakatan Harapan dan rakan sekutunya di Sabah.

Malah Naib Ketua Pemuda UMNO Silam, Ameng DM Yusof melalui status media sosial mendakwa kononnya ‘DAP salah memilih kawasan’, ‘menimbulkan ketidaksenangan di kalangan penduduk’ dan untuk ‘mengelak insiden yang tidak diingini’ jelas menggambarkan ketakutan mereka.

“Mereka sangat takut. Alasan mereka kononnya program ini ganggu ketenteraman tak masuk akal sebab apa yang DAP buat ini mengikut undang-undang dan prosedur. Kita hantar pemakluman kepada polis.

“Mereka tak sedar apa yang mereka buat ini bertentangan dengan prinsip demokrasi!

“Jika berlaku perkara tak diingini, polis akan bertindak, kawal keadaan. Polis pun tak suruh kita batalkan. Apa yang ditunjukkan UMNO Silam adalah sebuah keangkuhan kuasa,” katanya kepada Roketkini.

Selain pemimpin DAP tempatan, majlis Pelancaran DAP Bahagian Silam yang dijadualkan semalam turut menjemput bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang kini ahli DAP, Datuk Zaid Ibrahim.

“Kita anggap ini sebagai cabaran untuk menguji kekuatan Pakatan khususnya DAP. Apabila orang Melayu atau Muslim Bumiputera mulai terima DAP di Sabah, ia menunjukkan bermulalah lembaran baru politik di negara kita!” katanya lagi.

Parlimen Silam diwakili Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan Dan Komoditi, Datuk Datu Nasrun bin Datu Mansur. – Roketkini.com