Berita

Bekukan juga pembinaan RUMAWIP dan pangsapuri kos rendah tidak ikut pelan

KUALA LUMPUR, 21 NOV: DAP menyambut baik usaha Kabinet mengarahkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) agar membekukan kelulusan empat jenis pembangunan termasuk kondominium mewah dan kompleks membeli belah di ibu kota.

Bagaimanapun, menurut Timbalan Setiausaha Agung DAP, Teresa Kok, langkah terbabit tidak mampu untuk menutup kebimbangan dan rasa tidak puasa hati penduduk terhadap gerak kerja DBKL dan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Ketidakpuasan hati itu, menurut Teresa, membabitkan cara DBKL meluluskan pembangunan Rumah Wilayah Persekutuan (RUMAWIP) dan pangsapuri kos rendah yang tidak mengikut garis panduan Pelan Struktur Kuala Lumpur 2020 (PSKL2020) sejak beberapa tahun lepas.

“Tambahan pula, kebanyakan pangsapuri kos rendah dan rumah mampu milik ini dibina di kawasan yang dizonkan untuk padang bola sepak dan taman permainan kanak-kanak, malah di kawasan pencawang elektrik bervoltan tinggi,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Katanya, pemimpin pembangkang telah beberapa kali membangkitkan isu berkenaan di Dewan Rakyat, malah penduduk dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) telah membuat semakan kehakiman terhadap pembangunan pesat tidak terancang di TTDI, namun tidak dilayan.

“Kerajaan telah membelanjakan jutaan ringgit untuk mengaji perunding dan perancang bandar bagi mengkaji dan menghasilkan draf PSKL2020 tetapi ironinya Tengku Adnan dan DBKL sendiri menyalahgunakan kuasanya dengan bertindak membelakangi pelan itu,” ujarnya.

Kata Teresa yang juga Ahli Parlimen Seputeh, objektif PSKL2020 untuk menjadikan Kuala Lumpur sebagai bandar bertaraf dunia menjelang 2020 bakal bertukar menjadi “sebuah bandar bercelaru bertaraf antarabangsa” ekoran kelemahan pentadbiran Tengku Adnan.

Beliau justeru menggesa Kabinet mengarahkan DBKL untuk turut membekukan kelulusan pembinaan RUMAWIP dan pangsapuri kos rendah yang tidak mengikut garis panduan PSKL2020 bagi menyelematkan ibu kota negara daripada pembangunan tidak terancang. – Roketkini.com