Berita

Ambil salinan IC, dapat ‘ang pow’ RM1000 & makan besar di Tawau?

DAP Tawau hari ini melahirkan rasa terkejut dan kesal dengan politik wang yang berlaku di Tawau, lebih buruk lagi, perkara itu berlaku lebih awal sebelum tempoh kempen pilihan raya bermula.

Ekoran itu, satu laporan polis telah dibuat oleh DAP Tawau oleh wakil calon DUN N57 Sri Tanjong Philip Yap dan Liew Ching Yee sebentar tadi.

Perkara ini didedahkan ekoran aduan sebahagian masyarakat di sini berhubung tindakan seorang calon berpotensi Barisan Nasional yang telah mengadakan jamuan makan malam di sebuah restoran dan memberikan sagu hati ‘ang pow’ dipercayai didalangi tiga syarikat besar.

Dalam satu kenyataan, Philip Yap berkata, keadaan seperti ini tidak wajar berlaku kerana ia dilihat akan menggadaikan maruah generasi akan datang.

“Walaupun Sabah merupakan negeri yang kaya dengan sumber, namun di bawah pemerintahan Barisan Nasional, kedudukan ekonomi semakin buruk.

“Sekiranya dakwaan sedemikian terbukti benar di mana wujud campur tangan syarikat tertentu terhadap politik, maka ia menunjukkan adanya pakatan sulit parti politik – syarikat,” katanya.

Beliau turut mengkritik apabila kekayaan sumber Sabah dan peluang pekerjaan yang dimonopoli oleh syarikat tertentu yang memcampuri urusan politik.

“Kerajaan diingatkan supaya mentadbir dengan telus dan menghapuskan monopoli, berkongsi kemakmuran dengan adil kepada seluruh rakyat dan tidak hanya berlegar dalam kumpulan kecil golongan tertentu sahaja.

“Saya amat prihatin dan gusar, jika individu terbabit dicalonkan, ia merupakan indikasi bahawa parti yang diwakilinya mengamalkan politik wang; bukan sahaja membenarkan syarikat menerima manfaat dari politik tetapi juga telah memanipulasi politik,” kata Yap.

Beliau justeru menggesa para pengundi menjalankan tanggungjawab mereka untuk menumpaskan segala bentuk politik wang dalam Pilihan Raya Umum ke-14 ini. Pemilihan calon perlulah berdasarkan kebolehan dan kelayakan sewajarnya dan bukan melalui ‘pertolongan’ syarikat-syarikat tertentu.

“Jika segala dakwaan ‘makan besar’ dan ‘suapan wang’ ini terbukti benar dilaksanakan demi mensapatkan undi, maka ia jelas telah melanggar undang-undang dan mencabar demokrasi,” jelasnya.

Berdasarkan aduan sebahagian warga Tawau yang menghadiri majlis makan malam tersebut, mereka diminta membawa sesalinan Kad Pengenalan untuk menerima RM1,000 sebagai imbuhan.

“Saya menggesa SPR dan polis bertindak menyiasat perkara ini sama ada tindak tanduk tersebut telah melanggar mana-mana undang-undang anti-rasuah,” katanya lagi. – Roketkini.com